Veletrh nápadů učitelů fyziky 18

logo veletrhu 18

Při­hlá­še­né pří­spěv­ky

Ba­lek Bro­ni­slav, Mo­rav­ský Krumlov: Ruč­ní lé­kař­ské pří­stro­je ve vý­u­ce fy­zi­ky a bi­o­lo­gie

Dí­ky tech­no­lo­gic­ké­mu po­kro­ku se i pro­fe­si­o­nál­ní lé­kař­ské pří­stro­je mi­ni­a­tu­ri­zu­jí a vzhle­dem k ma­lým roz­mě­rům se vy­rá­bě­jí ruč­ní ne­bo prs­to­vé. Lze je vy­u­žít ve vý­u­ce před­mě­tů ja­ko je fy­zi­ka, bi­o­lo­gie, bi­o­fy­zi­ka, fy­zi­o­lo­gie, bi­o­me­di­cín­ské in­že­nýr­ství a dal­ší na gym­ná­zi­ích, zdra­vot­nic­kých ško­lách, elek­tro­prů­mys­lov­kách, fa­kul­tách zdra­vot­nic­kých stu­dií a fa­kul­tách a ústa­vech bi­o­me­di­cín­ské­ho in­že­nýr­ství atd. Opro­ti běž­ným mě­ří­cím sys­té­mům pro vý­u­ku pří­ro­do­věd­ných před­mě­tů ve škol­ství za­ru­ču­jí pro­fe­si­o­nál­ní lé­kař­ské pří­stro­je, ur­če­né pro zdra­vot­nic­tví, nej­vyš­ší elek­tric­kou bez­peč­nost (gal­va­nic­ky od­dě­le­né vstu­py), di­a­gnos­ti­ko­va­tel­nost sní­ma­ných bi­o­sig­ná­lů a ma­jí znač­ku CE (schvá­le­ní v EU, kte­ré splňuje po­ža­dav­ky na bez­peč­nost, ochra­nu zdra­ví a ži­vot­ní­ho pro­stře­dí). V před­náš­ce bu­de jed­no­du­še po­psán vznik jed­not­li­vých bi­o­sig­ná­lů člo­vě­ka a bu­dou před­ve­de­ny ruč­ní kar­di­o­mo­ni­tor (EKG), prs­to­vý pulz­ní oxy­me­tr (na­sy­ce­ní kr­ve kys­lí­kem – SpO2), osob­ní to­no­me­tr (te­pen­ný krev­ní tlak), a spi­ro­me­tr (pa­ra­me­t­ry plic). Všech­ny pří­stro­je ma­jí po­čí­ta­čo­vé roz­hra­ní mi­ni ne­bo mi­k­ro USB pro pře­nos, zpra­co­vá­ní a ulo­že­ní dat do po­čí­ta­če. Ně­kte­ré pří­stro­je ma­jí do­ty­ko­vou ba­rev­nou ob­ra­zov­ku a mo­hou, v pří­pa­dě ob­jed­ná­ní, ko­mu­ni­ko­vat bez­drá­to­vě s ří­dí­cím cen­t­rem.

Ba­lo­go­vá Bri­gi­ta, Bi­lišňan­ská Mária, Kriš­ko­vá Ka­tarí­na, Mi­ši­a­ni­ko­vá Lu­cia, Ko­ši­ce: Bá­da­teľské prí­ro­do­ved­né la­bo­ratóri­um Ste­el­Park

V Ko­ši­ci­ach bo­lo na je­seň 2013 uve­de­né do pre­vá­dz­ky zá­bav­né tech­nic­ké cen­t­rum Ste­el­Park – kre­a­tív­na fab­ri­ka. V rám­ci toh­to cen­t­ra bo­lo v októbri 2014 zri­a­de­né Bá­da­teľské prí­ro­do­ved­né la­bo­ratóri­um, kto­ré­ho cieľom bo­lo pro­stred­níc­tvom prak­tic­kej čin­nos­ti roz­ví­jať vy­bra­né bá­da­teľské zruč­nos­ti ná­vštev­ní­kov – ži­a­kov zá­klad­ných a stred­ných škôl. Príspe­vok sa za­me­ria­va na pred­sta­ve­nie Prí­ro­do­ved­né­ho la­bo­ratória a vy­bra­ných ak­ti­vít, kto­ré sa po­čas škol­ské­ho roka 2014/2015 re­a­li­zo­va­li. Zá­u­jem o da­né la­bo­ratóri­um bol veľký, čo do­ka­zujú aj po­čty prihlá­se­ných škôl a zú­čast­ne­ných ži­a­kov. V rám­ci re­a­li­zá­cie la­bo­ratória bo­li za lek­to­rov vy­ško­le­ní štu­den­ti uči­teľstva fy­zi­ky, ktorí túto mož­nosť vy­u­ži­li ako tré­ning a zís­ka­va­nie pra­xe pre ich bud­úcu pe­da­go­gic­kú čin­nosť.

Be­rej Wal­de­mar, Bud­ziński Ma­rek, Lub­lin: Sim­ple Ex­pe­ri­ments wi­th Ra­in­bow

We will pre­sent a who­le se­ries of ex­pe­ri­ments which could pe per­for­med to illustra­te the di­f­fe­rent apects of ra­in­bow for­mati­on and its pro­per­ties. Be­si­des the re­ally ele­men­ta­ry ones we will inclu­de cer­ta­in mo­re advan­ced ex­pe­ri­ments as higher or­der bows and Ai­ry frin­ges which are es­sen­tial in wa­ve ap­pro­ach to ra­in­bow.

Bo­ček Vít, Pra­ha: Ex­pe­ri­men­ty s plá­cač­kou na mou­chy

V pří­spěv­ku se pře­svěd­čí­me, že i s plá­cač­kou na mou­chy lze dě­lat ná­roč­né a efekt­ní ex­pe­ri­men­ty, kte­ré za­ujmou nejen stře­do­ško­lá­ky, ale i ši­ro­kou ve­řej­nost.

Böhm Pa­vel, Jer­mář Ja­kub, Pra­ha: Ex­pe­ri­men­ty z Pří­ro­do­věd­ných In­spi­ro­ma­tů

Co jsme na­mě­ři­li při za­tmě­ní Slun­ce? Čím se chrá­nit před UV zá­ře­ním? A jak mo­de­lo­vat kmi­ta­vý po­hyb? Po­dě­lí­me se o ně­kte­ré ex­pe­ri­men­ty a zku­še­nos­ti z le­toš­ních 16 Pří­ro­do­věd­ných In­spi­ro­ma­tů.

Boch­ní­ček Zde­něk, Br­no: Li­ne­ár­ní ha­lo­ge­no­vá žá­rov­ka ja­ko in­ten­ziv­ní zdroj svět­la pro de­mon­strač­ní ex­pe­ri­men­ty

Li­ne­ár­ní ha­lo­ge­no­vá žá­rov­ka je běž­ně do­stup­ný a lev­ný in­ten­ziv­ní zdroj svět­la, kte­rý ne­vy­ža­du­je spe­ci­ál­ní na­pá­je­cí zdroj a má pro­fe­si­o­nál­ní bez­peč­nost­ní kry­tí. Li­ne­ár­ní tvar vlák­na žá­rov­ky je vý­hod­ný v těch si­tu­a­cích, kdy vy­ža­du­je­me úz­ký sva­zek svět­la; ty­pic­kým pří­kla­dem je spek­trosko­pie. V pří­spěv­ku bu­dou pre­zen­to­vá­ny vý­sled­ky de­tail­ní­ho roz­bo­ru ze­sí­le­ní in­ten­zi­ty a svě­tel­né­ho to­ku ve spek­tru li­ne­ár­ní žá­rov­ky ve srov­ná­ní s kla­sic­kou ha­lo­ge­no­vou žá­rov­kou. Ve dru­hé čás­ti pak bu­dou před­ve­de­ny vy­bra­né ex­pe­ri­men­ty, ve kte­rých po­u­ži­tí li­ne­ár­ní žá­rov­ky při­ná­ší ne­spor­né vý­ho­dy.

De­sen­ský Pe­tr, Havlí­ček Jan, Je­lí­nek Pe­tr, Li­be­rec: iQLAN­DIA po ro­ce - no­vin­ky pro ško­ly

Před­sta­ve­ní no­vé pro­gra­mo­vé na­bíd­ky pro ško­ly na­bí­ze­né science cen­t­rem iQLAN­DIA a iQ­PARK s prak­tic­kou ukáz­kou ně­ko­li­ka no­vých, pou­ta­vých ex­pe­ri­men­tů, kte­ré jsou sou­čás­tí no­vě při­pra­vo­va­ných pro­gra­mů a lze je vy­u­žít i ve škol­ní vý­u­ce. Např. jed­no­du­ché mě­ře­ní tloušť­ky vla­su po­mo­cí la­se­ru či jak vy­ro­bit z mo­bi­lu pro­jek­tor.

Drozd Zde­něk, Man­dí­ko­vá Da­na, Pra­ha: Po­ku­sy pro Mi­la­na

Dva­cá­tý roč­ník Ve­letr­hu ná­pa­dů je vě­no­ván pa­mát­ce Mi­la­na Roj­ka. Mi­lan byl znám tím, že měl rád ex­pe­ri­men­ty ve vel­kém pro­ve­de­ní. Při­pra­vi­li jsme pro­to ně­ko­lik po­ku­sů v je­ho sty­lu, kte­ré bychom rá­di před­ved­li. Pů­jde o efekt­ní ex­pe­ri­men­ty v „pro­ve­de­ní XXL“, kte­ré mo­hou být po­u­ži­ty ja­ko mo­ti­vač­ní po­ku­sy při vý­u­ce fy­zi­ky a lze je sa­mo­zřej­mě pro­vést i v men­ším a skrom­něj­ším pro­ve­de­ní.

Dvo­řák Le­oš, Pra­ha: Dal­ší ná­pa­dy z Ma­lé Hraš­ti­ce 4: Jak sil­né jsou mag­ne­ty?

Mo­der­ní ne­o­dy­mo­vé mag­ne­ty jsou oprav­du sil­né. Ve­li­kost mag­ne­tic­ké in­duk­ce u je­jich pólů mů­že být pod­le úda­jů vý­rob­ce přes 1 T. Ale je to­mu tak oprav­du? Šlo by to ově­řit mě­ře­ním? Ovšem po­zor, zmí­ně­ná hod­no­ta je už mi­mo roz­sah běž­ných mě­ři­čů mag­ne­tic­ké in­duk­ce. A jak je to se si­lou me­zi dvě­ma mag­ne­ty? Jak zá­vi­sí na je­jich vzdá­le­nos­ti? A ja­kou si­lou se dr­ží dva mag­ne­ty? Na ty­to a po­dob­né otáz­ky se po­ku­sí­me od­po­vě­dět po­mo­cí tro­chy te­o­rie a hlav­ně po­mo­cí jed­no­du­chých ex­pe­ri­men­tů. Schvál­ně, jest­li se nám vý­sled­ky sejdou…

Dvo­řá­ko­vá Ire­na, Pra­ha: Kost­ko­va­ná hus­to­ta

V pří­spěv­ku bu­dou pre­zen­to­vá­ny zku­še­nos­ti z ba­da­tel­sky ori­en­to­va­né vý­u­ky te­ma­tic­ké­ho cel­ku Hus­to­ta v 6. tří­dě ZŠ.

Franc To­máš, Pra­ha 9: Sla­po­vé je­vy a gra­vi­tač­ní ma­né­vr

V pří­spěv­ku bu­de před­sta­ve­na di­ser­tač­ní prá­ce a vý­sled­ky vý­zku­mu, kte­rý byl za­mě­řen na zna­los­ti čes­kých žá­ků o gra­vi­ta­ci s dů­ra­zem na sla­po­vé je­vy a gra­vi­tač­ní ma­né­vr. Sou­čás­tí prá­ce je po­měr­ně de­tail­ní a uce­le­ný pře­hled o zmí­ně­ných je­vech, kte­rý v čes­kém ja­zy­ce do­sud zce­la chy­běl. Pro lep­ší po­cho­pe­ní obou je­vů by­lo vy­tvo­ře­no ně­ko­lik ani­ma­cí, z nichž ně­kte­ré v pří­spěv­ku před­sta­ví­me. Veš­ke­ré vý­po­čty jsou na úrov­ni střed­ní ško­ly, obě té­ma­ta tak mo­hou být bez pro­blé­mů za­řa­ze­na do vý­u­ky (nej­spí­še se­mi­ná­ře) ja­ko je­jí vel­mi za­jí­ma­vé oži­ve­ní.

Hajdu­si­a­nek An­na, Hajdu­si­a­nek Ire­ne­u­sz, Wrocław: Mo­bi­le la­bo­ra­to­ries of the Wrocław Uni­ver­si­ty of Tech­no­lo­gy „Aca­de­my of Young Ex­plo­rers”

As part of the “Aca­de­my of Young Ex­plo­rers” pro­ject, new ex­pe­ri­ments ha­ve be­en de­ve­lo­ped that can be pre­sen­ted in lower- and up­per-se­con­da­ry scho­ols, as well as du­ring clas­ses wi­th chil­dren. We would li­ke to pre­sent the ide­as and so­lu­ti­ons that we use. The aim of these ex­pe­ri­ments is to broa­den the pu­pils’ knowled­ge of phy­s­ics and to con­vin­ce them that phy­s­ics is a use­ful field of science that has much to do wi­th en­gi­nee­ring and the world surroun­ding us.

Han­zel­ka Mi­roslav, Ko­lář Ka­rel a kol., Pra­ha: Ne­tra­dič­ní fy­zi­kál­ní úlo­hy z FY­KO­Su

V tom­to pří­spěv­ku se bu­de­me vě­no­vat za­jí­ma­vým úlo­hám z mi­nu­lých roč­ní­ku Fy­zi­kál­ní­ho ko­re­spon­denč­ní­ho se­mi­ná­ře (FY­KOS) pro střed­ní ško­ly. Za­mě­ří­me se pře­de­vším na ty úlo­hy, kte­ré se svým ne­tra­dič­ním za­dá­ním od­li­šu­jí od ty­pic­kých škol­ních úloh a pod­ně­cu­jí ře­ši­te­le k hlub­ší­mu stu­diu pro­ble­ma­ti­ky, včet­ně me­zi­o­bo­ro­vých sou­vis­los­tí. Ta­ké zmí­ní­me ně­kte­ré no­vin­ky, kte­ré FY­KOS do příš­tích let chys­tá.

Ho­lu­bo­vá Re­na­ta, Olo­mouc: Hrát­ky s viskózní­mi ka­pa­li­na­mi

Pří­spě­vek bu­de vě­no­ván ex­pe­ri­men­tům s viskózní­mi ka­pa­li­na­mi. Uká­že­me si mě­ře­ní po­mo­cí kon­zis­to­me­t­ru a po­ku­sy s po­mo­cí He­le-Shaw-buňky, kte­rou lze při­pra­vit po­mo­cí jed­no­du­chých po­mů­cek. Ty­to ex­pe­ri­men­ty mo­hou slou­žit ja­ko úvod­ní mo­ti­va­ce k té­ma­tu me­cha­ni­ka ka­pa­lin, v po­kro­či­lej­ším kur­su fy­zi­ky mo­hou být vstu­pem k pro­ble­ma­ti­ce ne-new­to­nov­ských ka­pa­lin a syp­kých lá­tek („te­če­ní“ pís­ku, gra­nu­lí).

Ho­lu­bo­vá Re­na­ta, Olo­mouc: Me­zi­ná­rod­ní pro­jekt MaT2SMc

Bu­de před­sta­ven me­zi­ná­rod­ní pro­jekt za­mě­ře­ný na pří­pra­vu ma­te­ri­á­lů pro vý­u­ku pří­ro­do­věd­ných před­mě­tů - ma­te­ma­ti­ky a fy­zi­ky, che­mie popř. bi­o­lo­gie. Cí­lem pro­jek­tu je mo­ti­va­ce žá­ků. Ma­te­ri­á­ly jsou při­pra­vo­vá­ny pro pří­mé vy­u­ži­tí ve vý­u­ce s dů­ra­zem na spo­lu­prá­ci uči­te­lů jed­not­li­vých pří­ro­do­věd­ných před­mě­tů.

Hou­f­ko­vá Jit­ka, Pra­ha: Fy­zi­ka v ma­teř­ských škol­kách

Vět­ší i men­ší po­ku­sy pro vět­ší i men­ší dě­ti – vy­bra­né po­ku­sy, kte­ré se bě­hem po­sled­ních sed­mi let osvěd­či­ly při prá­ci s před­škol­ní­mi dět­mi a kte­ré ma­jí ná­vaz­nost ve vý­u­ce fy­zi­ky.

Hr­dý Jan, Ro­h­le­na Ivo, Sla­vi­čín: Vy­u­ži­tí no­vé­ho uni­ver­zál­ní­ho in­ter­fa­ce PASCO 850 při sle­do­vá­ní pře­cho­do­vých je­vů

Pří­spě­vek po­pi­su­je ne­tra­dič­ní a při­tom přes­né me­to­dy prá­ce s uni­ver­zál­ním in­ter­fa­ce PASCO 850. Všech­ny po­psa­né me­to­dy bu­dou prak­tic­ky před­ve­de­ny.

Hr­dý Jan, Sla­vi­čín: Vy­u­ži­tí sta­tic­kých ani­ma­cí při vý­u­ce spe­ci­ál­ní te­o­rie re­la­ti­vi­ty na SŠ

Ne­tra­dič­ní pří­stup k od­vo­ze­ní zná­mých re­la­ti­vis­tic­kých vzta­hů pro kon­trak­ci dél­ky, di­la­ta­ci ča­su, sklá­dá­ní rych­los­tí atd.

Hůl­ka Ji­ří, He­le­brant Jan, Blá­ha Lukáš a kol., Pra­ha: Vy­u­ži­tí de­tek­to­ru zá­ře­ní SA­FE­CAST pro vý­u­ku

Sa­fe­cast bGe­i­gie Na­no je ce­no­vě do­stup­ný de­tek­tor zá­ře­ní ga­ma na bá­zi GM de­tek­to­ru se­sta­ve­ný z mon­táž­ní sa­dy bGe­i­gie Na­no s GSM mo­du­lem a pa­mě­ťo­vou kar­tou. Jde o glo­bál­ní či­dlo pro shro­maž­ďo­vá­ní a sdí­le­ní mě­ře­ní dáv­ko­vé­ho pří­ko­nu zá­ře­ní ga­ma v te­ré­nu, kte­ré by­lo vy­vi­nu­to or­ga­ni­za­cí SA­FE­CAST. Ta vznik­la v Ja­pon­sku ve spo­lu­prá­ci s na­da­cí USA po ha­vá­rii v ja­der­né elek­trár­ně Fu­kushi­ma v břez­nu 2011 ve sna­ze za­jis­tit mo­ni­to­ro­vá­ní úrov­ní ra­di­o­ak­ti­vi­ty i mi­mo mož­nos­ti ofi­ci­ál­ních ja­pon­ských zdro­jů a za­po­jit do mě­ře­ní ve­řej­nost. Mě­ří­cí sys­tém je dnes zpro­voz­něn tak, že umož­nu­je pře­dat da­ta z li­bo­vol­né­ho mís­ta do cen­t­rál­ní ce­lo­svě­to­vé da­ta­bá­ze a zob­ra­zit na ma­pě svě­ta. Vi­zí SA­FE­CAST je po­stup­né zma­po­vá­ní Ze­mě. Vlast­ní GM de­tek­tor je do­sta­teč­ně cit­li­vý, aby umož­nil rych­lá mě­ře­ní na úrov­ni pří­rod­ní­ho po­za­dí již po ně­ko­li­ka sekun­dách, lze ho po­u­žít i k dal­ším fy­zi­kál­ním ex­pe­ri­men­tům s io­ni­zu­jí­cím zá­ře­ním v la­bo­ra­to­ři. SÚRO za­kou­pil a smon­to­val ně­ko­lik de­sí­tek ku­sů pří­stro­jů bGe­i­gie Na­no a po po­drob­ném tes­to­vá­ní je hod­lá na­bíd­nout vy­bra­ným ško­lám k tes­to­vá­ní mož­né­ho ná­rod­ní­ho mě­ří­cí­ho sys­té­mu. Před­po­klá­dá­me, že ten­to jed­no­du­chý de­tek­tor mů­že vzbu­dit zá­jem o pro­ble­ma­ti­ku ra­di­o­ak­ti­vi­ty. Na ten­to zá­klad­ní sys­tém v bu­douc­nu na­vá­ží dal­ší slo­ži­těj­ší de­tek­to­ry pro fy­zi­kál­ní mě­ře­ní. In­for­ma­ce o tes­to­vá­ní a ma­po­vá­ní Ze­mě viz http://​www.​suro.​cz/​cz/​publikace/​aktuality/​suro-testuje-detektory-komunitniho-projektu-safecast

Jer­mář Ja­kub, Böhm Pa­vel, Pra­ha: Ver­nier Go Wi­re­less aneb Zkus­te to bez drá­tů

S bez­drá­to­vý­mi sen­zo­ry lze dě­lat mno­hé ex­pe­ri­men­ty, kde by nám drá­ty a ka­be­ly pře­ká­že­ly. Ně­kte­ré ta­ko­vé si uká­že­me.

Jí­lek Mi­roslav, Po­lič­ka: Fy­zi­ka nejen s di­gi­tál­ní­mi tech­no­lo­gi­e­mi

V pří­spěv­ku bu­de před­ve­de­no ně­ko­lik jed­no­du­chých fy­zi­kál­ních ex­pe­ri­men­tů a ná­mě­tů na prak­tic­ké čin­nos­ti, kte­ré je mož­no obo­ha­tit a roz­ší­řit dí­ky vy­u­ži­tí mo­der­ních di­gi­tál­ních tech­no­lo­gií, ja­ko jsou ex­pe­ri­men­tál­ní mě­ři­cí sys­témy, 3D tisk, ne­bo mi­k­ro­kon­t­ro­lé­ry ty­pu Ar­dui­no.

Ká­cov­ský Pe­tr, Pra­ha: O elek­tro­nic­ké Sbír­ce fy­zi­kál­ních po­ku­sů

Sbír­ka fy­zi­kál­ních po­ku­sů vzni­ká od po­čát­ku roku 2015 na Ka­tedře di­dak­ti­ky fy­zi­ky MFF UK v Pra­ze. Je­jím cí­lem je dlou­ho­do­bě shro­maž­ďo­vat ná­mě­ty na ex­pe­ri­men­ty a jed­not­ným a sys­te­ma­tic­kým způ­so­bem je před­klá­dat čes­kým uči­te­lům fy­zi­ky. Kro­mě ob­vyk­lých in­for­ma­cí, kte­ré po­dob­né sbír­ky po­sky­tu­jí (do­po­ru­če­né po­můc­ky, te­o­rie, po­stup,…) se kla­de dů­raz na ná­zor­né před­klá­dá­ní vzo­ro­vých vý­sled­ků for­mou fo­to­gra­fií a vi­deí a tech­nic­ké i me­to­dic­ké po­znám­ky usnadňují­cí pro­vá­dě­ní ex­pe­ri­men­tů. V pří­spěv­ku bu­de po­drob­ně­ji před­sta­ven kon­cept sbír­ky a je­jí ak­tu­ál­ní ob­sah.

Ká­cov­ský Pe­tr, Re­ichl Ja­ro­slav, Po­lák Zde­něk, Pra­ha: Ně­ko­lik pro­jek­tů z tá­bo­ra, ten­to­krát na té­ma "V jed­no­du­chos­ti je krá­sa aneb i s má­lem lze dě­lat di­vy"

Pří­spě­vek před­sta­vu­je sedm z cel­kem 23 pro­jek­tů zpra­co­va­ných účast­ní­ky tra­dič­ní­ho Sou­stře­dě­ní mla­dých fy­zi­ků a ma­te­ma­ti­ků, kte­ré je or­ga­ni­zo­vá­no Ma­te­ma­tic­ko-fy­zi­kál­ní fa­kul­tou UK a le­tos se usku­teč­ni­lo v Za­do­vě na Šu­ma­vě v ter­mí­nu 18. čer­ven­ce – 1. srp­na. Jde o ty­to pro­jek­ty: 3D tis­kár­na, Au­to s hra­na­tý­mi ko­ly, Bagr ovlá­da­ný in­jekč­ní­mi stří­kač­ka­mi, Fo­to­gra­fo­vá­ní bez fo­to­a­pa­rá­tu, Hla­vo­la­my, Me­cha­nic­ké de­ri­vá­to­ry, Teslo­vy bles­ky.

Ké­har Ota, Pl­zeň: As­t­ro­no­mie: Jak si před­sta­vit ne­před­sta­vi­tel­né

Bě­hem růz­ných ak­cí za­mě­ře­ných na as­t­ro­no­mii, ať již po­pu­la­ri­zač­ní­ho rá­zu ne­bo sa­mot­nou vý­u­ku ve ško­le, na­rá­žím na si­tu­a­ce, kdy je nut­né účast­ní­kům při­blí­žit ně­kte­ré těž­ko před­sta­vi­tel­né hod­no­ty. V pří­spěv­ku se za­mě­řím na ně­ko­lik prak­tic­kých uká­zek, kde po­mo­cí srov­ná­va­cí me­to­dy ilu­stru­ji zá­klad­ní před­sta­vu o ve­li­kos­tech kos­mic­kých tě­les růz­ných ty­pů, pro­sto­ro­vých vzdá­le­nos­tí me­zi ni­mi, pří­pad­ně slo­ži­tě před­sta­vi­tel­ných fy­zi­kál­ních ve­li­čin (např. tlak ne­bo množ­ství vo­dy v at­mo­sfé­ře).

Kiel­bu­so­vá Zdeňka, Pl­zeň: Ně­ko­lik ná­pa­dů z ro­di­čov­ské do­vo­le­né

V rám­ci pří­spěv­ku bu­de před­ve­de­no ně­ko­lik jed­no­du­chých ex­pe­ri­men­tů, kte­ré lze re­a­li­zo­vat téměř kde­ko­liv.

Ko­lá­řo­vá Lu­cie, Olo­mouc: Čiš­tě­ní vo­dy vy­u­ži­tím na­no­tech­no­lo­gií a kam s tím ve fy­zi­ce

Čis­tá vo­da ne­ní na mno­hých mís­tech svě­ta sa­mo­zřej­mos­tí. Do­kon­ce i ve vy­spě­lých ze­mích ros­te po­čet vod­ních zdro­jů, kte­ré jsou kon­ta­mi­no­vá­ny prů­mys­lo­vou ne­bo ze­mě­děl­skou čin­nos­tí. K ře­še­ní pro­blé­mů se zne­čiš­tě­ním po­vr­cho­vých i pod­zem­ních vod mů­že­me vy­u­žít na­no­tech­no­lo­gií. K čiš­tě­ní kon­ta­mi­no­va­ných vod se vy­u­ží­va­jí mag­ne­tic­ké na­no­čás­ti­ce že­le­za a pro­to mů­že­me snad­no za­řa­dit ty­to mo­der­ní tech­no­lo­gie do vý­u­ky fy­zi­ky do uči­va o mag­ne­tic­kých vlast­nos­tech lá­tek a je­jich apli­ka­cích.

Ko­neč­ný Pa­vel, Br­no: Fey­n­ma­nův in­verz­ní roz­pra­šo­vač

For­mu­la­ci pro­blém, zda li se za­ří­ze­ní po­dob­né He­ro­no­vě baňce, ale mís­to stří­ká­ní na­sá­va­jí­cí vo­du bu­de ta­ké otá­čet a když tak na ja­kou stra­nu, lze do­lo­žit v pí­sem­ných pra­me­nech už rokem 1883 v kni­ze Ernsta Ma­cha, Die Me­cha­nik in ihrer En­twic­klung. Ovšem po­zor­nost ši­ro­ké ve­řej­nos­ti k to­mu­to pro­blé­mu vzbu­di­la až vzpo­mín­ko­vá kni­ha Su­re­ly You´re Jo­king , Mr Fey­n­man! z roku 1985. Od té do­by až do sou­čas­nos­ti je čas od ča­su ten­to pro­blém dis­ku­to­ván v růz­ných fy­zi­kál­ních di­dak­tic­kých ča­so­pi­sech z te­o­re­tic­ké i ex­pe­ri­men­tál­ní strán­ky. Tak­že bu­de se nám to oto­čit ne­bo ne­bu­de a když tak na kte­rou stra­nu, za ja­kých pod­mí­nek a proč? Od­po­věď na ty­to otáz­ky se po­ku­sí­me na­jít v ex­pe­ri­men­tech a troš­ce te­o­re­tic­kých úvah.

Ko­ní­ček Li­bor, Höni­go­vá Len­ka, So­lowski Ra­dek, Os­t­ra­va: Kon­struk­ce lu­x­me­t­ru pro mě­ře­ní cha­rak­te­ris­tik zdro­jů

Pří­spě­vek se za­bý­vá po­pi­sem kon­struk­ce lu­x­me­t­ru a je­ho vy­u­ži­tím pro mě­ře­ní pro­sto­ro­vých cha­rak­te­ris­tik zdro­jů svět­la. Lu­x­me­tr lze vy­u­žít pro mě­ře­ní s mul­ti­me­t­rem i pro po­čí­ta­čem pod­po­ro­va­né experimenty.​Budou pre­zen­to­vá­na kon­krét­ní na­mě­ře­ná da­ta a dal­ší mož­nos­ti vy­u­ži­tí lu­x­me­t­ru v pra­xi.

Kou­del­ko­vá Vě­ra, Got­twald Sta­ni­slav, Pra­ha: Zku­še­nos­ti z Prak­tik škol­ních po­ku­sů

V le­toš­ním aka­de­mic­kém ro­ce by­la na KDF MFF UK ino­vo­vá­na Prak­ti­ka škol­ních po­ku­sů z elektři­ny a mag­ne­tis­mu ur­če­ná pro po­slu­cha­če 1. roč­ní­ku na­va­zu­jí­cí­ho magis­ter­ské­ho stu­dia uči­tel­ství fy­zi­ky. V rám­ci pří­spěv­ku před­sta­ví­me struk­tu­ru prak­tik, uká­že­me vy­bra­né ino­vo­va­né ex­pe­ri­men­ty a se­zná­mí­me po­slu­cha­če se zku­še­nost­mi z vý­u­ky.

Kou­pi­lo­vá Zdeňka, Ká­cov­ský Pe­tr, Pra­ha: Ak­tiv­ní uče­ní v po­kro­či­lém vy­so­ko­škol­ském kur­zu - Ter­mo­dy­na­mi­ka a sta­tis­tic­ká fy­zi­ka

Me­to­dy ak­tiv­ní­ho uče­ní stá­le ví­ce pro­ni­ka­jí do vý­u­ky (neje­nom) fy­zi­ky na všech ty­pech škol. Na zá­kla­dě těch­to me­tod, a zejmé­na me­to­dy Peer In­structi­on, byl v po­sled­ních dvou aka­de­mic­kých le­tech vy­u­čo­ván kurz Ter­mo­dy­na­mi­ky a sta­tis­tic­ké fy­zi­ky ve tře­tím roč­ní­ku vy­so­ko­škol­ské­ho stu­dia. Pod­le prin­ci­pů ak­tiv­ní­ho uče­ní by­la po­změ­ně­na neje­nom vlast­ní vý­u­ka, ale i zá­počto­vé tes­ty a zkouš­ka. V pří­spěv­ku za­zní po­pis kur­zu, zku­še­nos­ti z vý­u­ky a po­hled stu­den­tů.

Kou­pi­lo­vá Zdeňka, Man­dí­ko­vá Da­na, Sně­ti­no­vá Ma­rie, Pra­ha: Sbír­ka ře­še­ných úloh - no­vé roz­hra­ní

Sbír­ka ře­še­ných úloh je na KDF MFF UK roz­ví­je­na už ví­ce než de­vět let. V sou­čas­né do­bě sbír­ka ob­sa­hu­je ví­ce než 800 zve­řej­ně­ných úloh z fy­zi­ky na zá­kla­do­škol­ské až vy­so­ko­škol­ské úrov­ní a přes 350 úloh z vy­so­ko­škol­ské ma­te­ma­ti­ky. Ví­ce než 100 úloh z fy­zi­ky je pře­lo­že­no do pol­šti­ny a 130 úloh do an­g­lič­ti­ny. Všech­ny úlo­hy ve sbír­ce ob­sa­hu­jí po­drob­ná ko­men­to­va­ná ře­še­ní, ko­men­tá­ře a struk­tu­ro­va­né ná­po­vě­dy, kte­ré ma­jí čte­ná­řům po­mo­ci při sa­mo­stu­diu a vést je k ak­tiv­ní­mu pří­stu­pu a pl­né­mu po­cho­pe­ní da­né úlo­hy. Pří­spě­vek před­sta­ví no­vé roz­hra­ní sbír­ky, je­ho vy­lep­še­né funk­ce a plá­ny na bu­dou­cí roz­voj. Sbír­ka je do­stup­ná na ad­re­se http://​reseneulohy.​cz

Kraj­čo­vá Vě­ra, Pra­ha 5: Scien­tix - Ev­rop­ské spo­le­čen­ství uči­te­lů pří­ro­do­věd­ných před­mě­tů

Se­zná­me­ní uči­te­lů s ev­rop­ským pro­jek­tem Scien­tix. Mož­nos­ti spo­lu­prá­ce me­zi uči­te­li v rám­ci Ev­ro­py, dal­ší­ho vzdě­lá­vá­ní uči­te­lů, webi­ná­ře. Vy­hle­dá­vá­ní vý­u­ko­vých ma­te­ri­á­lů vznik­lých v růz­ných pro­jek­tech na jed­nom mís­tě - por­tá­lu Scien­tix.

Kriš­ko­vá Ka­tarí­na, Bi­lišňan­ská Mária, Mi­ši­a­ni­ko­vá Lu­cia, Paňko­vá Eva, Štrauch Pe­ter, Ko­ši­ce: Phy­s­E­du­Camp – Lep­šie ako le­žať do­ma na PE­Ci

V let­ných me­si­a­coch sa ži­a­ci zú­častňujú rôznych tá­bo­rov a po­by­tov, kto­ré v nich za­ne­chajú prí­jem­né spo­mi­en­ky, no­vé zná­mos­ti a spo­loč­né dob­ro­druž­stvá. To­to a nie­čo na­vy­še v po­do­be zís­ka­nia no­vých po­znat­kov a zruč­nos­tí moh­li pre­žiť účast­ní­ci ve­dec­ké­ho tá­bo­ra s ná­zvom Phy­s­E­du­Camp – lep­šie ako le­žať do­ma na pe­ci, kto­rý sa ko­nal v jú­ni 2015. Ve­dec­ký tá­bor, ur­če­ný pre vy­bra­ných ži­a­kov stred­ných škôl, za­me­ra­ný najmä na fy­zi­ku, pon­úkal účast­ní­kom mož­nosť nie­len pre­žiť prí­jem­ný týž­deň v pro­stre­dí Vy­so­kých Ta­tier, ale tak­tiež zdo­ko­na­liť svo­je po­znatky a zruč­nos­ti pri rie­še­ní za­da­ných úloh a pro­blé­mov. V príspe­vku pred­sta­ví­me cie­le, pro­gram a ak­ti­vi­ty, s kto­rý­mi sa účast­ní­ci stret­li po­čas ce­lé­ho po­by­tu, ako aj krát­ke zhod­no­te­nie tá­bo­ra sa­mot­ný­mi účast­níkmi.

Ku­sák Ra­dim, Hol­man Lukáš, Ma­reš Pe­tr, : Pár ná­mě­tů z ESE­RO ČR

Od červ­na to­ho­to roku za­ča­la v na­ší ze­mi pů­so­bit Eu­ro­pe­an Spa­ce Edu­cati­on Re­sour­ces Of­fi­ce ČR, kte­rá je ofi­ci­ál­ní vzdě­lá­va­cí kan­ce­lář Ev­rop­ské vesmír­né agen­tu­ry (ESA) pro Čes­ko. V rám­ci pří­spěv­ku se po­dí­vá­me na za­jí­ma­vé ak­ti­vi­ty, kte­ré se při­pra­vu­jí pro ten­to škol­ní rok pro žá­ky zá­klad­ních a střed­ních škol a ta­ké pro uči­te­le. Ne­bu­de chy­bět i pár prak­tic­kých uká­zek.

Ku­sák Ra­dim, : Mo­der­ní tech­no­lo­gie v ji­ném svět­le

V rám­ci pří­spěv­ku se po­dí­vá­me na pár ná­mě­tů do vý­u­ky k nímž se da­jí po­u­žít table­ty a dal­ší mo­der­ní tech­no­lo­gie. Tak­též se po­dí­vá­me i na fak­to­ry, na kte­ré je po­tře­ba mys­let, pří­pad­ně změ­nit, aby za­ča­la vý­u­ka s mo­der­ní­mi tech­no­lo­gi­e­mi v ho­di­nách fun­go­vat.

Lus­tig Fran­ti­šek, Pra­ha 2: Jak si jed­no­du­še po­sta­vit svůj vlast­ní vzdá­le­ný ex­pe­ri­ment na mo­bil­ních a do­ty­ko­vých za­ří­ze­ních

Pří­spě­vek zre­ka­pi­tu­lu­je no­vé i již ho­to­vé vzdá­le­né ex­pe­ri­men­ty, kte­ré bě­ží „24/7/365“, viz www.​ises.​info , resp. struč­ný roz­cest­ník www.​eEdu.​eu . Bě­hem pří­spěv­ku se­sta­ví­me jed­no­du­chý vzdá­le­ný ex­pe­ri­ment po­mo­cí sta­veb­ni­ce „iSES Re­mo­te Lab SDK“, po­drob­ně­ji na http://​www.​ises.​info/​index.​php/​cs/​systemises/​sdkisesstudio . Sta­veb­ni­ce „iSES Re­mo­te Lab SDK“ má kni­hov­nu cca 10 jed­no­du­chých apli­ka­cí, ze kte­ré mů­že po­sklá­dat téměř li­bo­vol­ný vzdá­le­ný ex­pe­ri­ment i za­čá­teč­ník, ne­pro­gra­má­tor. Pří­kla­dy jsou na­psá­ny nej­jed­no­duš­ším způ­so­bem, bez ja­ké­ho­ko­liv for­má­to­vá­ní, aby byl zřej­mý kód pro­gra­mu. Ty­to vzdá­le­né jed­no­du­ché úlo­hy lze li­bo­vol­ně slu­čo­vat, kom­bi­no­vat, dá­va­jí úžas­né uspo­ko­je­ní všem za­čá­teč­ní­kům, kte­ří ihned mo­bi­lem, table­tem ovlá­da­jí své vlast­ní vzdá­le­né úlo­hy! Mě­ři­cí apa­ra­tu­ra, na kte­ré bě­ží vzdá­le­ný ex­pe­ri­ment, mů­že být jak zná­mý mě­ři­cí sys­tém ISES (ISES-PCI, ISES-USB, ISES-link), tak i stan­dard­ní pří­stro­je s USB, resp. COM roz­hra­ním (např. zdro­je, mul­ti­me­t­ry aj.). Ve sta­veb­ni­ci mo­hou být im­ple­men­to­vá­ny též kro­ko­vé ro­tač­ní i li­ne­ár­ní po­ho­ny, di­gi­tál­ní vstup­ně/vý­stup­ní za­ří­ze­ní (např. re­lé), aj.

Mar­tin­co­vá Da­nie­la, Pra­ha 9: Pre­zen­ta­ce pro­jek­tu „Vím proč!“

Dal­ší mož­nos­ti jak pra­co­vat s na­da­ný­mi žá­ky na­bí­zí ta­ké pro­jekt "Vím proč!" V pří­spěv­ku před­sta­vím vý­sled­ky pro­jek­tu „Vím proč!“ (za 2 roky je­ho tr­vá­ní), je­ho cí­le, mož­nos­ti,vy­bra­ná fy­zi­kál­ní vi­dea vy­tvo­ře­né žá­ky ZŠ a stu­den­ty SŠ a prá­ci s ni­mi.

Mi­léř To­máš, Pa­wera Lukáš, Br­no: Tes­to­vá­ní slu­neč­ních va­ři­čů

Před­sta­vu­je­me la­bo­ra­tor­ní úlo­hu za­lo­že­nou na stan­dard­ním me­zi­ná­rod­ním tes­tu ASAE S580. Úlo­ha spo­čí­vá ve sta­no­ve­ní vý­ko­nu va­ři­če na zá­kla­dě mě­ře­ní tep­lo­ty vo­dy v hrn­ci, tep­lo­ty vzdu­chu a in­ten­zi­ty slu­neč­ní­ho zá­ře­ní. Zkou­ma­li jsme i dal­ší me­to­dy po­rov­ná­vá­ní pa­ra­me­t­rů slu­neč­ních va­ři­čů a je­jich po­ten­ci­ál pro fy­zi­kál­ní vzdě­lá­vá­ní.

Ne­čas To­máš, Br­no: Spek­trosko­pie na střed­ní ško­le

Bu­de před­sta­ve­no ně­ko­lik ex­pe­ri­men­tů do tří­dy i pro do­má­cí ex­pe­ri­men­ty k té­ma­tu spek­trosko­pie. Kon­krét­ně: po­zo­ro­vá­ní spek­ter, ur­čo­vá­ní prv­ků pod­le je­jich spek­tra, RGB mi­xer.

Pa­wera Lukáš, Slá­dek Pe­tr, Br­no: Plazma­tic­ká úpra­va po­vrchu ma­te­ri­á­lů ve škol­ní la­bo­ra­to­ři

No­vé tech­no­lo­gie jsou mnoh­dy ob­tíž­ně do­stup­né pro stu­den­ty ve škol­ních pod­mín­kách. Chlad­né plazma je vcel­ku roz­ší­ře­né v mno­ha prů­mys­lo­vých od­vět­vích. Za­ří­ze­ní pro plazma­tic­kou úpra­vu po­vrchů ma­te­ri­á­lů je však vcel­ku jed­no­du­ché na se­sta­ve­ní i pro­voz ve škol­ní la­bo­ra­to­ři. Změ­nit vlast­nos­ti po­vrchu ma­te­ri­á­lů mů­že­me pro­vést pů­so­be­ním plazma­tu na po­vrch např. pro­střed­nic­tvím růz­ných pre­kur­zo­rů. Jed­no­du­chý způ­sob, jak po­zo­ro­vat změ­ny struk­tu­ry na po­vrchu je mě­ře­ním po­vr­cho­vé ener­gie me­to­dou mě­ře­ní kon­takt­ních úh­lů po­mo­cí růz­ných ka­pa­lin.

Pazde­ra Vác­lav, Olo­mouc: Pár za­jí­ma­vých ná­pa­dů VI

V pří­spěv­ku pre­zen­tu­ji pár za­jí­ma­vých ná­pa­dů na kte­rých jsem v po­sled­ní do­bě pra­co­val. Vět­ši­na těch­to ná­pa­dů vznik­la na se­tká­ních Heu­ré­ky ko­le­gů uči­te­lů fy­zi­ky.

Pej­čo­cho­vá Vě­ra, Ra­czkowska-Tom­c­zak Krys­ty­na, Br­no: Po­ku­sy přes hra­ni­ci

V pří­spěv­ku bu­dou pre­zen­to­vá­ny ně­kte­ré ak­ti­vi­ty vzá­jem­né pol­sko-čes­ké spo­lu­prá­ce a před­ve­de­ny kon­krét­ní ukáz­ky po­ku­sů a vě­dec­kých hra­ček z jed­no­du­chých po­mů­cek a od­pa­do­vé­ho ma­te­ri­á­lu, kte­ré při ní vznik­ly. A na zá­věr si ně­co spo­leč­ně vy­ro­bí­me...

Pis­kač Vác­lav, Br­no: Z Fy­zi­kál­ní­ho šuplí­ku 005

Pří­spě­vek ja za­mě­řen na tři no­vé sou­bo­ry dy­mon­strač­ních po­mů­cek - zdro­je pro de­mon­stra­ci usměr­ně­ní stří­da­vé­ho na­pě­tí, po­ma­lé elek­tric­ké vo­zí­ky pro vý­u­ku ki­ne­ma­ti­ky a funkč­ní mo­de­ly tla­ko­vé a sa­cí pum­py

Po­lák Zde­něk, : Ně­ko­lik po­stře­hů ze Science on Stage 2015 v Lon­dýně

Ma­lé ohléd­nu­tí za vel­kým se­tká­ním uči­te­lů a li­dí pod­po­ru­jí­cích pří­ro­do­věd­né vzdě­lá­ní. Ně­ko­lik ná­pa­dů na jed­no­du­ché ex­pe­ri­men­ty po­sbí­ra­ných v prů­bě­hu SonS, kte­ré by se uči­te­lům moh­ly lí­bit.

Prim­ke Be­a­ta, Go­d­lewska Zo­fia, Opaska Aleksan­d­ra, Tr­ze­buni­ak An­na, Opo­le: Jak se dří­ve psa­lo a po­čí­ta­lo

Po­ster před­sta­vu­je kon­krét­ní re­a­li­za­ci me­zi­před­mě­to­vých vzta­hů me­zi hu­ma­nit­ní­mi před­mě­ty (pol­ský ja­zyk, dě­je­pis) a ma­te­ma­ti­kou. Uka­zu­je his­to­rii písma, čí­sel a sys­témy po­čí­tá­ní od ča­sů prehis­to­ric­kých, přes sta­ro­věk a stře­do­věk, až po sou­čas­nost.

Ra­czkowska-Tom­c­zak Krys­ty­na, Pej­čo­cho­vá Vě­ra, Opo­le: Po­ku­sy přes hra­ni­ci

V pří­spěv­ku bu­dou pre­zen­to­vá­ny ně­kte­ré ak­ti­vi­ty vzá­jem­né pol­sko-čes­ké spo­lu­prá­ce a před­ve­de­ny kon­krét­ní ukáz­ky po­ku­sů a vě­dec­kých hra­ček z jed­no­du­chých po­mů­cek a od­pa­do­vé­ho ma­te­ri­á­lu, kte­ré při ní vznik­ly. A na zá­věr si ně­co spo­leč­ně vy­ro­bí­me...

Re­ichl Ja­ro­slav, Pra­ha: NO­VEC 1230

V rám­ci vý­u­ky nejen fy­zi­ky by se mě­li žá­ci (resp. stu­den­ti) se­zna­mo­vat i s tech­nic­ký­mi či tech­no­lo­gic­ký­mi no­vin­ka­mi. Jed­nou z těch­to no­vi­nek je i NO­VEC 1230, se kte­rým lze před­vést za­jí­ma­vé fy­zi­kál­ní ex­pe­ri­men­ty; ty bu­dou sou­čás­tí pří­spěv­ku.

Rot­ter Mi­loš, Pra­ha: Pel­tier­úv jev

Ko­merč­ně do­stup­né Pel­tie­ro­vy člán­ky je mož­né po­u­žít k chla­ze­ní a ta­ké je vy­u­žít ja­ko zdra­o­jů prou­du.

Sit­ko Ire­na, Tychy: Den Ze­mě

Po­ster před­sta­vu­je osla­vy Dne Ze­mě v zá­klad­ní ško­le v Tychách. Té­ma­tem le­toš­ní­ho roku by­lo „Vo­da a ener­gie“. Uči­te­lé zor­ga­ni­zo­va­li hru za­mě­ře­nou na ochra­nu ži­vot­ní­ho pro­stře­dí ve spo­je­ní s pří­rod­ní­mi vě­da­mi. Žá­ci na mno­ha sta­no­viš­tích pl­ni­li růz­no­ro­dé úko­ly, např. vlast­nos­ti vo­dy, kaž­do­den­ní spo­tře­ba vo­dy, zá­so­by vo­dy na Ze­mi. Dě­ti na­víc při­pra­vi­ly před­sta­ve­ní za­mě­ře­né na al­ter­na­tiv­ní zdro­je ener­gie, še­t­ře­ní ener­gie a tří­dě­ní od­pa­du.

Slá­dek Pe­tr, Vá­lek Jan, Br­no: Vr­tu­le a dro­ny

Dro­ny ja­ko hrač­ky ne­bo fy­zi­kál­ní po­můc­ky? Co je dr­ží ve vzdu­chu a dá se to spo­čí­tat? V pří­spěv­ku bu­de před­sta­ve­no jed­no­du­ché mo­de­lo­vá­ní fy­zi­ky le­tu vr­tu­lo­vých stro­jů.

Slá­dek Pe­tr, Br­no: Fy­zi­ka a tr­va­le udr­ži­tel­ný po­čet oby­va­tel na Ze­mi

K če­mu je po­li­ti­kům dob­rá fy­zi­ka? Na­pří­klad jed­no­du­še umožňuje spo­čí­tat, ko­lik li­dí se mů­že tr­va­le uži­vit na Ze­mi. Ke zpřes­ně­ní pak mů­že po­mo­ci i dál­ko­vý prů­zkum Ze­mě.

Ša­b­at­ka Zde­něk, Pra­ha: Ex­pe­ri­men­ty z In­ter­ak­tiv­ní fy­zi­kál­ní la­bo­ra­to­ře: mag­ne­tic­ké po­le

V pří­spěv­ku bu­dou pre­zen­to­vá­ny ex­pe­ri­men­ty, se kte­rý­mi se mo­hou stu­den­ti se­tkat v rám­ci ná­vštěv In­ter­ak­tiv­ní fy­zi­kál­ní la­bo­ra­to­ře (http://​kdf.​mff.​cuni.​cz/​ifl/​) na MFF UK v Pra­ze. Pří­spě­vek se za­mě­ří pře­de­vším na ex­pe­ri­men­ty zkou­ma­jí­cí mag­ne­tic­ké po­le cív­ky po­mo­cí jed­no­du­ché­ho tesla­me­t­ru, kte­rý si mo­hou uči­te­lé sa­mi zkon­stru­o­vat. Sou­čas­ně bu­dou zmí­ně­ny dal­ší in­for­ma­ce a za­jí­ma­vos­ti z IFL.

Šestá­ko­vá Ja­na, Pis­ka­čo­vá Jit­ka, Pra­ha, Li­to­mě­ři­ce: Peer In­structi­on na gym­ná­ziu

Me­to­da Peer In­structi­on se ší­ří i na čes­ké střed­ní ško­ly. Jak si s tou­to me­to­dou po­ra­di­la vy­u­ču­jí­cí fy­zi­ky na gym­ná­ziu? Jak plá­no­va­la me­to­du v ho­di­ně po­u­žít a jak vý­u­ka sku­teč­ně pro­bí­ha­la? Ja­ké vý­ho­dy a ne­vý­ho­dy u me­to­dy po­zo­ro­va­la a jak ten­to způ­sob prá­ce hod­no­ti­li stu­den­ti? Od­po­vě­di na zmí­ně­né i dal­ší otáz­ky se do­zví­te v pří­spěv­ku.

Ti­cháč­ko­vá Len­ka, Höni­go­vá Len­ka, Os­t­ra­va: Kon­struk­ce zdro­je zá­ře­ní a je­ho vy­u­ži­tí ve vý­u­ce op­ti­ky

Na pla­ká­tu se do­čte­te o lev­ném zdro­ji zá­ře­ní vi­di­tel­né ob­las­ti a UV. Na­lez­ne­te po­drob­ný po­stup vý­ro­by RGB+UV zdro­je zá­ře­ní pro uči­te­le SŠ a ZŠ. Ten­to lev­ný zdroj bu­de se­stro­jen pro de­mon­strač­ní a žá­kov­ské po­ku­sy v op­ti­ce. Ob­sa­hu­je i ná­vrhy úloh, kte­ré lze s tím­to zdro­jem de­mon­stro­vat (např. vní­má­ní ba­rev, prů­chod svět­la přes fil­try - slu­neč­ní brý­le).

Tr­na Jo­sef, Br­no: Fy­zi­ka pro mrňata

Ně­kte­ré zá­klad­ní fy­zi­kál­ní po­jmy se vy­tvá­ře­jí již od na­ro­ze­ní. Já­drem pří­spěv­ku je de­mon­stra­ce sou­bo­ru jed­no­du­chých ex­pe­ri­men­tů v po­do­bě dět­ských hra­ček pro dě­ti v před­škol­ním vě­ku, kte­ré pod­po­ru­jí vy­tvá­ře­ní poj­mů tvar, roz­měr, barva aj.

Va­len­ta Jan, Pra­ha 2: Se­tr­va­lá lu­mi­nis­cen­ce ja­ko ter­mo­lu­mi­nis­cen­ce při am­bi­ent­ní tep­lo­tě – ne­tra­dič­ní po­hled na tzv. fos­fo­rescen­ci

Zná­mý efekt tzv. fos­fo­rescen­ce – krát­ko­vln­ným svět­lem vy­bu­ze­né lu­mi­nis­cen­ce s vel­mi po­ma­lým do­ha­sí­ná­ním - mů­že­me běž­ně po­zo­ro­vat na ci­fer­ní­cích ho­din, bez­peč­nost­ním uka­za­te­lích, hrač­kách či noč­ních svě­tél­kách. Ve sku­teč­nos­ti ten­to jev ne­ní fos­fo­rescen­cí (tou ozna­ču­je­me po­ma­lé vy­ha­sí­ná­ní lu­mi­nis­cen­ce vy­bu­ze­ných or­ga­nic­kých lá­tek „za­ká­za­ným“ pře­cho­dem – do­ba ži­vo­ta je zde v řá­du s či ms) ale „se­tr­va­lou“ lu­mi­nis­cen­ci s do­bou ži­vo­ta v řá­du sekund, mi­nut i ví­ce. Mo­der­ní se­tva­le-lu­mi­nis­ku­jí­cí ma­te­ri­á­ly jsou za­lo­že­ny na kom­plex­ních anor­ga­nic­kých ma­te­ri­á­lech do­po­va­ných prv­ky vzác­ných ze­min ja­ko Eu ne­bo Nd. Ex­ci­to­va­né elek­tro­ny se zde mo­hou za­chy­tit v pas­tech, ze kte­rých se pak zvol­na uvolňují dí­ky te­pel­ným kmi­tům a dlou­ho­do­bě do­dá­va­jí ener­gii ke vzni­ku lu­mi­nis­cen­ce. Jed­ná se de fac­to o ter­mo­lu­mi­nis­cen­ci za po­ko­jo­vé (am­bi­ent­ní) tep­lo­ty. Ve svém pří­spěv­ku uká­žu jak lze de­mon­stro­vat ter­mo­lu­mi­nis­cenč­ní pod­sta­tu to­ho­to je­vu a jak jej vy­u­žít k za­jí­ma­vým po­ku­sům.

Va­len­ta Jan, Pra­ha 2: Lu­mi­nis­cenč­ní kufr - pře­nos­ná skříňka pro de­mon­stra­ci lu­mi­nis­cenč­ních je­vů

Pře­nos­ná dře­vě­ná skříňka o ve­li­kos­ti při­bliž­ně 82×65×14 cm je roz­dě­le­na na dvě čás­ti. Hor­ní po­lo­vi­na ob­sa­hu­je šest žá­rov­ko­vých zá­vi­tů E27 se sa­mo­stat­ný­mi vy­pí­na­či pro de­mon­stra­ci roz­dí­lu me­zi růz­ný­mi svě­tel­ný­mi zdro­ji. Při za­po­je­ní přes watt­me­tr a s po­u­ži­tím lu­x­me­t­ru lze při­bliž­ně ur­čit svě­tel­nou účin­nost zdro­jů a pro­ká­zat před­nos­ti lu­mi­dek (LED zdro­jů svět­la) opro­ti žá­rov­kám a kom­pakt­ním zá­řiv­kám. Dol­ní část ob­sa­hu­je UV zá­řiv­ku (60 cm tru­bi­ce) pro de­mon­stra­ci fo­to­lu­mi­nis­cen­ce růz­ných ma­te­ri­á­lů ja­ko flu­o­rescenč­ních bar­viv (ban­kov­ky, jíz­den­ky, zvý­razňova­če atd.), chi­ni­nu (to­nic li­mo­ná­dy), se­tr­va­le lu­mi­nis­ku­jí­cích (tzv. fos­fo­rescenč­ních) ma­te­ri­á­lů a pod. Au­tor si po­sta­vil tu­to skříňku pro po­pu­lár­ní před­náš­ky, kte­ré ko­ná v sou­vis­los­ti s pu­tov­ní vý­sta­vou o lu­mi­nis­cen­ci [1], s me­zi­ná­rod­ním rokem svět­la 2015 a s No­be­lo­vou ce­nou za fy­zi­ku 2014 [2]. [1] I. Pe­lant a J. Va­len­ta: Lu­mi­nis­cen­ce do­ma, v pří­ro­dě a v la­bo­ra­to­ři, Aca­de­mia 2014. [2] J. Va­len­ta: Mod­rá je dob­rá I. a II., Po­kro­ky MFA 60 (2015) str. 3-18 a 89-104.

Váňová Ka­mi­la, Hra­dec Krá­lo­vé: Ar­chi­médes a je­ho od­kaz pro sou­čas­nou vý­u­ku

Ar­chi­médes je po­va­žo­ván za jed­no­ho z nej­vý­znam­něj­ších věd­ců sta­ro­vě­ku. V dneš­ní do­bě se žá­ci učí jen zlo­mek z je­ho ob­je­vů a vy­ná­le­zů. V pří­spěv­ku bu­dou uve­de­ny Ar­chi­mé­do­vy vy­ná­le­zy a ob­je­vy. Nejen Ar­chi­médův zá­kon, ale ta­ké sto­ma­chi­on, na­le­ze­ní tě­žiš­tě, pís­ko­vý po­čet a dal­ší. K ob­je­vům bu­dou uve­de­ny ná­vrhy je­jich vy­u­ži­tí pro zpes­t­ře­ní vý­u­ky fy­zi­ky, fy­zi­kál­ních krouž­ků a růz­ných ak­cí. Dá­le bu­dou uve­de­ny mož­nos­ti pro­po­je­ní fy­zi­ky s dal­ší­mi před­mě­ty, např. s hu­deb­ní vý­cho­vou, čes­kým ja­zy­kem a dal­ší­mi.

Ve­se­lý Jan, Hra­dec Krá­lo­vé: Dva kou­zel­né ku­sy skla

Prin­cip kon­struk­ce ho­land­ské­ho (Ga­li­lei­ho) a Keple­ro­va da­le­ko­hle­du ja­ko jis­tý druh kou­zel­nic­ké­ho vy­stou­pe­ní. Prak­tic­ký po­kus + ge­o­me­t­ric­ká op­ti­ka + struč­ná his­to­rie vy­ná­le­zu da­le­ko­hle­du (kdo je vy­ná­lez­cem a ja­kou ro­li v tom hrál Ga­li­leo Ga­li­lei). In­spi­ra­ce pro vý­u­ku op­ti­ky na 2. stup­ni ZŠ.

Ví­cha Vla­di­mír, Par­du­bi­ce: Ra­di­ač­ní po­za­dí na Ze­mi, v le­ta­dle a na oběž­né drá­ze

Na mi­nu­lých Ve­letr­zích ná­pa­dů jsme moh­li vi­dět mož­nos­ti pi­xe­lo­vé­ho de­tek­to­ru MX-10 při de­tek­ci ra­di­o­ak­ti­vi­ty. Za­bý­va­li jsme se vi­zu­a­li­za­cí a zá­klad­ní­mi vlast­nost­mi io­ni­zu­jí­cí­ho zá­ře­ní při­ro­ze­ných i umě­lých zá­ři­čů. Ny­ní se za­mě­ří­me na zkou­má­ní ra­di­ač­ní­ho po­za­dí při po­vrchu Ze­mě, ve výš­ce le­tu do­prav­ní­ho le­ta­dla na oběž­né drá­ze Ze­mě.

Žák Voj­těch, Pra­ha: Zkou­má­ní kan­ce­lář­ské­ho pa­pí­ru

V pří­spěv­ku je před­sta­ve­no ně­ko­lik ná­mě­tů na ex­pe­ri­men­ty, dí­ky kte­rým je mož­né ur­čit ně­kte­ré vlast­nos­ti kan­ce­lář­ské­ho pa­pí­ru. Na zá­kla­dě jed­no­du­chých mě­ře­ní a ne­ná­roč­ných vý­po­čtů je mož­né ur­čit např. (ob­je­mo­vou) hus­to­tu, ploš­nou hus­to­tu a pev­nost kan­ce­lář­ské­ho pa­pí­ru. V pří­spěv­ku je ta­ké dis­ku­to­vá­no, jak je mož­né da­né ak­ti­vi­ty za­řa­dit do vý­u­ky jak na zá­klad­ních, tak střed­ních ško­lách (ja­ko de­mon­strač­ní ex­pe­ri­men­ty, žá­kov­ské ex­pe­ri­men­ty, sou­část ba­da­tel­sky ori­en­to­va­né vý­u­ky – IB­SE atd.). Vzhle­dem k to­mu, že na­vr­že­né ak­ti­vi­ty se za­bý­va­jí zá­klad­ní­mi fy­zi­kál­ní­mi kon­cep­ty (např. hus­to­ta) a že k je­jich re­a­li­za­ci jsou po­tře­ba fi­nanč­ně ne­ná­roč­né po­můc­ky, je je­jich vy­u­ži­tí ve vý­u­ce vel­mi ši­ro­ké.


Po­kud chce­te vlo­žit abs­trakt své­ho pří­spěv­ku, po­kra­čuj­te pro­sím na tu­to strán­ku.

If you would li­ke to in­sert your own pa­per, ple­a­se con­ti­nue to this page.

Poslední změna:Last update: 31. 8. 2015
© 2015 Jan Koupil, design inspirováninspired by Blew Wave
Hy-phen-a-tion