| Jméno | Instituce | Příspěvek (kliknutím na název zobrazíte abstrakt) |
|---|
| Miroslava Bělochová | ZŠ Jungmannovy sady | |
| David Bílek | Gymnázium Dobříš | |
| Iva Bímová | | |
| Lukáš Bjolek | Gymnázium Frýdlant nad Ostravicí | |
| Adam Blahák | VIDA! Science centrum / Labyrinth – gymnázium a ZŠ | Vzdělávací aktivity o deterministickém chaosu z VIDA! V příspěvku představím výběr jednoduchých, ale vizuálně atraktivních experimentů, které slouží k přiblížení principů deterministického chaosu studentům. Z těsta si upečeme chaotické krekry, podíváme se na chaotické chování kuliček v pinballu, odrazíme laser v zrcadlovém bludišti nebo si popíšeme rozdíl mezi pohybem jednoduchého a dvojitého kyvadla. Každý z experimentů je součástí širšího výukového rámce postaveného na příběhové hře – zkoušce na fiktivní univerzitě chaosu. Cílem je nejen přiblížit fyzikální podstatu chaosu, ale primárně motivovat studenty k hlubšímu zájmu o moderní fyziku a její reálné dopady.
Poster: VIDA! Inovátor: Jak učit moderní vědu Týdenní akce Inovátor v science centru VIDA! propojuje svět současné vědy, studentů a učitelů. Vrcholem programu je čtvrteční konference pro učitele přírodních věd: Jak učit moderní vědu. Zde se učitelé mohou účastnit workshopů připravených ve spolupráci odborníků, pedagogů a popularizátorů. Budeme se věnovat aktuálním vědeckým tématům zpracovaným tak, aby je bylo možné jednoduše a jasně využít ve výuce. Konference je součástí širšího programu Inovátor pro střední školy, který zahrnuje také přednášky, science show, studentskou konferenci a živou knihovnu povolání.
|
| Vít Boček | Gymnázium Evolution Sázavská | AI při práci učitele AI (konkrétně chatboti typu ChatGPT) mohou zjednodušit a zkvalitnit práci učitele, ať už jde o přípravy, samotnou výuku, nebo administrativní práci. Ukážeme si několik konkrétních způsobů takovéhoto využití.
|
| Pavel Böhm | KDF MFF UK a Edufor | Co jsem se naučil o volném pádu Série experimentů, které pomáhají názorně a jednoduše prozkoumat pohyb padajících těles.
Experimenty s bodovým teploměrem Pro některé experimenty není možné použít tyčový teploměr, protože reaguje příliš pomalu. Bodový teploměr umožňuje zkoumat jevy, které jsou u tyčového teploměru pod jeho rozlišovací schopnosti. Na takové experimenty se ve vystoupení zaměřím.
Využití AI k programování fyzikálních her a hříček Rád bych ukázal několik fyzikálních her a hříček, které se mi podařilo naprogramovat s využitím AI, ačkoliv sám nejsem profesionální programátor. Zájemcům během posterové sekce rád podrobněji ukážu, jak se AI k programování dá jednoduše využít, aniž by se člověk musel přehrabovat v programovém kódu nebo mu kdovíjak rozumět.
Poster: Využití AI k programování fyzikálních her a hříček Ukázky fyzikálních her a hříček, které se mi podařilo naprogramovat s využitím AI, ačkoliv sám nejsem profesionální programátor. Zájemcům podrobněji ukážu, jak se AI k programování dá jednoduše využít, aniž by se člověk musel přehrabovat v programovém kódu nebo mu kdovíjak rozumět.
|
| Zdeněk Bochníček | Přírodovědecká fakulta MU | Sluneční kámen vikingských mořeplavců Podle legendy používali vikingové islandský vápenec , čirý, chemicky čistý kalcit, k orientaci při svých mořeplavbách, kdy pomocí něho dokázali určit polohu slunce i při zatažené obloze. Podle některých literárních zdrojů byla tato navigace neobyčejně přesná.
V příspěvku rozebereme fyzikální princip, na kterém by tato navigace mohla být založena, a pokusíme se posoudit její reálné možnosti. Představíme také moderní variantu slunečního kamene. Jednodušší, mnohem levnější, funkčně lepší, ale ne tak poetickou.
|
| Petr Brabec | Gymnázium Benešov | |
| Pavel Brom | Škoda Auto Vysoká škola | |
| Lydia Ceháková | KDF MFF UK | Několik projektů z tábora V příspěvku budou představeny vybrané projekty, na kterých pracovali v rámci odborného programu účastníci Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá KDF MFF UK Praha. Náměty mohou být využity na samostatnou práci žáků, projektovou výuku, ... jak na základní, tak i střední škole.
|
| Jiřina Cetkovská | ZŠ a MŠ Brno, Pastviny 70 | |
| Kristýna Čábelová | Gymnázium Kolín | |
| Eva Čablíková | VOŠ, SPŠ a JŠ Kutná Hora, Masarykova 197 | |
| Aneta Čermáková | ZŠ Červený Vrch, Praha 6 | |
| Vojtěch David | MFF UK | Poster: Dvacet let Fyziklání Když se 20. prosince 2006 sešlo v jediné posluchárně MFF UK zhruba sto českých a slovenských středoškoláků, nikdo netušil, že se tím odstartuje tradice, která o dvacet let později naplní haly PVA Expo Praha více než tisícovkou soutěžících z několika kontinentů. Tento příspěvek sleduje nejvýznamnější milníky cesty Fyziklání od lokální jednodenní akce k mezinárodní události s bohatým doprovodným programem: zavedení anglické verze v roce 2018, postupné stěhování do větších prostor (Hotel Duo, Top Hotel, PVA Expo) nebo např. programy Fyziklani International a Fyziklani Scholarship na podporu mezinárodní účasti. Zaměříme se také na některé výzvy, které bylo v průběhu let třeba překonat (od logistických záležitostí přes problémy v době covidu po financování akce) a nastíníme, jak se celému organizačnímu týmu daří tyto překážky překonávat.
|
| Hana Divišová | ZŠ Bratří Čapků, Příbram | |
| Tomáš Dolák | Gymnázium Hostivice | |
| Jana Doležalová | | |
| Jindřich Doubek | Gymnázium Vlašim | |
| Monika Drexlerová | MFF UK | |
| Helena Drobná | Vzdělávací centrum Sféra Pardubice | |
| Zdeněk Drozd | KDF MFF UK | Laťky jako netradiční pomůcka při výuce mechaniky Výuku mechaniky je možné oživit velkým množstvím experimentů s poměrně levnými a dostupnými pomůckami. V našem příspěvku ukážeme několik námětů na „akční“ experimenty s dřevěnými laťkami. Zaměříme se na demonstraci důsledků 2. Newtonova zákona. Experimenty, které předvedeme a následně popíšeme v konferenčním sborníku, řadu let předvádíme v rámci našeho pásma pokusů pro střední školy, kde pravidelně budí zájem studentů i jejich učitelů.
|
| Leoš Dvořák | MFF UK | Bližší pohled na motorek s pár závity Příspěvek bude věnován známému jednoduchému elektromotorku s několika závity, kde osa ze smaltovaného drátu je zčásti oškrábána, takže funguje jako „komutátor“ přerušující proud. Všimneme si některých detailů, které se v jednoduchých návodech obvykle neprobírají; například s pomocí teorie i měření zkusíme zjistit, zda je lepší větší či menší počet závitů nebo jak malý proud stačí, aby se motorek otáčel. (A zamyslíme se i nad tím, jak je možné, že se v některých článcích tvrdí, že tento motorek funguje, i když jsou oba konce osy oškrábány úplně…)
|
| Irena Dvořáková | MFF UK | |
| Daniel Eret | Masarykovo gymnázium Plzeň; PřF UHK | Modely elektrického obvodu z 3D tiskárny Příspěvek představí několik možností tvorby modelů elektrického obvodu na míru pomocí 3D tiskárny. Zahrnuty budou jak žákovské stavebnice, tak demonstrační sady. V neposlední řadě se přípěvek bude věnovat i 3D tisknutým modelům elektrického obvodu, které využívají vodní či mechanické analogie.
|
| Vladimíra Erhartová | Doctrina - Podještědské gymnázium, s. r. o. | |
| Jakub Fafílek | RaFF Discover s.r.o. | Interaktivní exponát Objevuj jako Newton s metodikou Představíme výukový science exponát Objevuj jako Newton, který dětem umožňuje objevovat vztahy pohybu a síly. Krátce představíme i propracovanou metodickou podporu formou gamebooku, který vtahuje do výuky také humanitně orientované žactvo.
Poster: Interaktivní exponát Objevuj jako Newton s metodikou Představíme výukový science exponát Objevuj jako Newton, který dětem umožňuje objevovat vztahy pohybu a síly. Krátce představíme i propracovanou metodickou podporu formou gamebooku, který vtahuje do výuky také humanitně orientované žactvo.
|
| Pavla Federičová | Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. | |
| Irena Fikáčková | Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2 | |
| Štěpánka Fryčová | Gymnázium Litoměřická | |
| Jan Geťko | ZŠ, Česká Skalice, okres Náchod | |
| Kornélia Gottmannová | ZŠ a MŠ, Praha 8, U Školské zahrady 4 | |
| Martin Greško | ZŠ U Roháčových kasáren | |
| Blanka Handlířová | Klvaňovo gymnázium a SZŠ Kyjov | |
| Jiří Hasil | Klvaňovo gymnázium a SZŠ Kyjov | |
| Jana Havlíková Bittnerová | ZŠ 5.května, Liberec | |
| Eva Hejnová | katedra fyziky, Přírodovědecká fakulta UJEP | Poster: Workshopy pro aprobované i neaprobované fyzikáře na Přírodovědecké fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem V akademickém roce 2024/25 připravila Katedra fyziky PřF UJEP sérii deseti prakticky zaměřených workshopů určených pro aprobované i neaprobované učitele fyziky. Jejich cílem bylo přispět ke zkvalitnění výuky fyziky na základních a středních školách v Ústeckém kraji. Workshopy probíhaly ve čtyřhodinových blocích a zaměřovaly se na školní pokusy a laboratorní práce z oblasti mechaniky, termiky, elektřiny, magnetismu, optiky i atomové a jaderné fyziky. Jeden blok byl věnován řešení fyzikálních úloh a pro zvýšení atraktivity bylo zařazeno také astronomické praktikum. V příspěvku ve formě posteru bude stručně představen obsah jednotlivých workshopů a prezentovány budou náměty na některé experimenty (např. model mlžné komory, jednoduché zviditelnění světelného paprsku, stíny v krabici od bot).
|
| Pavlína Hejsková | Technická univerzita Liberec | Multisenzorická výuka jako cesta k porozumění fyzice Multisenzorická výuka fyziky otevírá nové možnosti pro rozvoj porozumění, motivaci a aktivní zapojení všech žáků – včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami. Článek představuje principy multisenzorického přístupu a ukazuje, jak lze fyzikální jevy žákům zprostředkovat prostřednictvím zraku, sluchu, hmatu i pohybu. Na konkrétních příkladech z výuky demonstruje praktické úpravy experimentů a pracovních činností pro žáky. Důraz je kladen na dostupné pomůcky, strukturované aktivity a možnost individuálního přizpůsobení. Cílem je nabídnout inspiraci, jak může být fyzika zajímavá, srozumitelná a přístupná skutečně pro každého.
Fyzika s ethanolovou raketou Příspěvek se věnuje zkoumání dynamiky činnosti ethanolové rakety (Whoosh bottle)
pomocí siloměrné plošiny Vernier. Tento systém umožňuje detailní záznam síly v čase a
poskytuje tak cenná data pro analýzu průběhu spalování. Experiment je motivační
vzhledem k vizuálním i zvukovým efektům a zároveň nabízí prostor pro bádání žáků nebo
studentů s další diferenciací podle jejich úrovně i další rozšíření např. o analýzu
zpomaleného videa a vlastní pozorování. V chemii je pak možné zkoumat souvislost
struktury různých alkoholů s rychlostí reakce.
|
| David Hlaváček | Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. | |
| Filip Hložek | Gymnázium, Plzeň, Mikulášské nám. 23 | Metodické materiály k výuce dalekohledů Příspěvek představuje tři metodiky k výuce dalekohledů. První se týká základních principů fungování dalekohledů, druhá nabízí návod k výrobě Keplerova dalekohledu a třetí materiál představuje možnosti astrofotografie pomocí mobilních zařízení.
|
| Hana Houdková | ZŠ Lovosice, Sady pionýrů 355/2, okres Litoměřice | |
| Jitka Houfková | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | Nikdy není moc brzy začít s fyzikou Mnohé pokusy, které používáme ve fyzice na základní i střední škole, mohou být uzpůsobeny pro menší děti a pomoci rozvíjet dětskou zvídavost a porozumění základním fyzikálním principům již v raném věku.
Poster: Co Science on Stage nabízí učitelům nejen fyziky Představení nejnovějších materiálů pro učitele vytvořených v rámci projektů Science on Stage Europe a pozvánka na českou národní přehlídku Science on Stage.
|
| Olga Hrudková | ZŠ Chomutov, Školní 1480 | |
| Lenka Hrušková | ZŠ Chvaletická, Praha 9 | |
| Lenka Hrušovská | SPŠ sdělovací techniky, Panská 3, Praha | |
| Zdeněk Hubáček | Gymnázium Kroměříž | Nápady z Elixíru Několik námětů na pomůcky do výuky fyzice, které vznikly v průběhu loňské přípravy pro RC Elixíru v Uherském Hradišti a Otrokovicích
|
| Josef Hubeňák | Univerzita Hradec Králové | |
| Josef Hylský | Gymnázium Dobruška | |
| Martin Jacko | Biskupské gymnázium, církevní ZŠ, MŠ a ZUŠ Hradec Králové | |
| Jarmila Jacková | SPŠ, SOŠ a SOU, Hradec Králové | |
| Miroslava Janovová | Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů, Praha sro | |
| Jakub Jermář | KDF MFF UK a Edufor | Experimenty s plošným siloměrem Pomocí plošného siloměru lze názorně ukázat fyzikální principy, jako je zákon akce a reakce, setrvačná síla při zrychlování či rozdíl mezi pružnou a nepružnou srážkou. Ve vystoupení předvedu několik jednoduchých experimentů, které tyto jevy demonstrují.
Experimenty s vozíky Vernier S využitím soupravy pro mechaniku Vernier DTS-GDX předvedu experimenty demonstrující setrvačnost a rozdíl mezi rovnoměrným a rovnoměrně zrychleným pohybem. Ukážeme si také např. princip airbagu.
|
| Miroslav Jílek | Gymnázium, Polička, nábřeží Svobody 306 | Projekt SUMEC SUMEC (Scientific Ultimate Meeting of Champions) je program, který organizujeme na naší škole třetím rokem pro nadané a motivované žáky v přírodních a technických vědách. Kromě průběžné práce s žáky je hlavní součástí programu podzimní nocování ve škole a jarní třídenní soustředění v přírodě. V příspěvku přiblížíme, jaké aktivity mohou žáci zažít a co dokážou vytvořit během praktických projektů, na kterých během soustředění pracují.
|
| Petr Kácovský | Univerzita Karlova, MFF | Elektronické sbírky (...řešených úloh a fyzikálních pokusů) V příspěvku představíme dvě elektronické sbírky vyvíjené na KDF MFF UK, konkrétně Sbírku řešených úloh z fyziky a Sbírku fyzikálních pokusů, a jejich aktuální rozšíření.
|
| Petra Kaiferová | Gymnázium | |
| Zdeňka Kamarádová | ZŠ a MŠ Ústavní | |
| Zdeňka Kamarádová | ZŠ Libina | |
| Zdeňka Kielbusová | FPE, ZČU v Plzni | Flettnerův rotor: Od teorie k experimentům s prouděním V rámci příspěvku si představíme Flettnerův rotor. Prozkoumáme nejen jeho fascinující historii a princip fungování, ale především si představíme jednoduché konstrukce autíček a lodí, které si žáci a studenti mohou sami postavit, a skrze ně prakticky experimentovat s vlivem rotace na pohyb ve vzduchu i ve vodě.
|
| Petra Kňurová | Wichterlovo gymnázium, Čs. exilu 669, Ostrava-Poruba | |
| Jiří Kohout | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogcká | |
| Karel Kolář | Nakladatelství PROMETHEUS, spol. s r. o. | Nakladatelství PROMETHEUS v roce 2025 Krátký přehled toho, co nakladatelství PROMETHEUS nabízí pro učitele, co se mění, co zůstává stejné a co jsme dali k dispozici pro účastníky Veletrhu k vyzkoušení/užití.
|
| Petr Kolář | KDF MFF UK | |
| Petra Komprdová | | |
| Petra Komprdová | Masarykovo gymnázium, Plzeň | |
| Ivan Konečný | SPŚ Jihlava | |
| Pavel Konečný | Masarykova Univerzita, Přírodovědecká fakulta, Ústav fyziky a technologií plazmatu | Elektrostatické pokusy, které zvoní, aneb když klasické školní pokusy trochu zamotáme. V příspěvku předvedeme několik tradičních elektrostatických pokusů s běžnými školními pomůckami, jako je například elektrostatický zvoneček nebo školní elektroskop – ovšem v trochu neobvyklých úpravách.
Ukážeme, že i jednoduché modifikace mohou vést k překvapivým jevům, se kterými si občas neví rady ani umělá inteligence. A na rozdíl od elektrostatické tradice taky něco změříme.
|
| Libor Koníček | Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta | Pokusy s elektromagnetickým polem V příspěvku budou uvedeny kvantitativní experimenty s nízkofrekvenčními zdroji elektromagnetického pole. Pokusíme se měřit pole indukčního vařiče, bezdrátové nabíječky a spínaných zdrojů.
|
| Kristina Koníčková | Klvaňovo gymnázium a SZŠ Kyjov | |
| Václava Kopecká | KVOF MFF UK | |
| Mojmír Kopečný | VOŠ a SPŠ stavební | |
| Tomáš Kopřiva | KDF MFF UK | |
| Ondřej Kořistka | Gymnázium Altis | |
| Martina Kotibová | ZŠ generála Františka Fajtla DFC | |
| Eva Kotrčová | | |
| Věra Koudelková | Univerzita Karlova, KDF MFF UK | |
| Zdeňka Koupilová | KDF MFF UK | Poster: Čtvrtý ročník fyzikálního "Kalendáře" - dalších 24 konceptuálních úloh Konceptuální úlohy představují v Čechách stále trochu neznámý a méně používaný typ úloh. Poster přinese dalších 24 úloh z různých fyzikálních oblastí i přehled s jejich použitím ve veřejné soutěži.
Časová osa událostí v mikrosvětě Žáci mají často velmi zkreslené či neurčité představy o tom, co se dělo ve společnosti v dané době. S tím jim velmi dobře může pomoci si vizualizovat události z 20. století, jak ze společnosti, techniky, kultury, ale i právě fyziky mikrosvěta. Příspěvek představí nově vytvoření karty a doprovodný text, který je nově učitelům k dispozici.
Kurzy pro učitele - mikrosvět a kvantové technologie Na fyziku mikrosvěta se obvykle nahlíží jako na obtížnou partii, ve které je obtížné až nemožné experimentovat či nějak jinak aktivně zapojit do výuky žáky. V příspěvku představím kurzy pro učitele (v rámci DVPP). Cílem těchto kurzů je, aby v nich učitelé načerpali inspiraci, jak témata mikrosvěta pojmout zajímavě a aktivně na ZŠ i SŠ. Zároveň uvedu zkušenosti ze dvou běhů kurzu zaměřeného přímo na kvantové technologie.
Poster: Sady karet Různé? Stejné! využívají různé reprezentace Sady karet Různé? Stejné! Fyzika a Matematika si úspěšně našly svoji cestu na základní a střední školy již před třemi lety. díky univerzální myšlence propojování reprezentací zadaných pojmů různými způsoby a vzájemné kombinovatelnosti karet jednotlivých typů objevují nápady na další aktivity či využití karet. Kromě uvedených sad představíme i jejich anglickou verzi (využitelnou například při metodě CLIL) a nově vytvářené sady pro chemii.
Poster: SuperSborník aneb Veletrh nápadů pro fyzikální vzdělávání Poster přinese informace o obsahu souhrnného sborníku této konference.
Poster: Quantum Computing in STEM Education Informace o výukových materiálech připravovaných učiteli pro učitele v rámci projektu "Quantum Computing in STEM Education" organizace Science on Stage, Europe.
|
| Katarína Kovaľová | SPŠ sdělovací techniky | |
| Zdeněk Kračmar | ZŠ Hodkovice nad Mohelkou | |
| Věra Krajčová | FJFI ČVUT | Poster: Nové obory učitelství pro SŠ na FJFI ČVUT ČVUT od září 2025 otevírá na několika svých fakultách učitelské obory. Na Jaderce můžete studovat kombinovaně navazující magisterský obor učitelství pro střední školy fyziky, matematiky nebo chemie.
|
| Vladimír Krásný | ZŠ Libina | |
| Eva Kratochvílová | Gymnázium, Příbram | |
| Martina Krausová | Gymnázium Teplice | |
| Matouš Krejčí | RaFF Discover s.r.o. | |
| Jitka Kubicová | Klvaňovo gymnázium a SZŠ Kyjov | |
| Ilona Kuboňová | Gymnázium Teplice | |
| Karolína Kundrátová | Masarykovo klasické gymnázium Říčany | |
| Radka Kuntová | | |
| Hana Kunzová | Gymnázium Trhové Sviny | |
| Matěj Lebeda | Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů Praha s.r.o. | |
| Jana Legerská | KDF MFF UK | |
| Lukáš Linhart | MFF UK | korespondenční seminář Výfuk Výfuk je fyzikální korespondenční seminář pro žáky druhého stupně základních škol. Kromě samotné soutěže pořádáme také akce pro řešitele a spolupořádáme Náboj Junior. Navíc můžeme leccos nabídnout i učitelům, za 14 let existence jsme totiž publikovali velké množství zajímavých příkladů a krátkých naučných textů.
|
| František Lustig | UJEP Ústí nad Labem, Přírodovědecká fakulta | Přehled vzdálených experimentů na platformě ISES a Arduino Příspěvek je úplným přehledem vzdálených experimentů provozovaných na platformě ISES a Arduino. Na jednom místě soustředí všechny funkční vzdálené experimenty, odkáže na tři nejdůležitější rozcestníky ises.info (https://www.ises.info/index.php/cs/), eEdu.eu (https://www.eedu.eu/) na MFF-UK Praha, vzdálené experimenty na UJEP Ústí nad Labem (https://www.physics.ujep.cz/cs/vzdalene-experimenty/) a vzdálené experimenty s Arduinem na Škoda Auto Vysoká škola Mladá Boleslav (http://remotelab.savs.cz). Příspěvek bude ryze praktický, během příspěvku aktivně vyzkoušíme všechny vzdálené experimenty. V příspěvku budou všechny on-line odkazy k okamžitému vyzkoušení jakéhokoliv vzdáleného experimentu. U vzdáleného experimentu Elektromagnetická indukce navíc ukážeme nové zajímavé pracovní úkoly pro ZŠ, SŠ i VŠ (včetně využití AI).
|
| Milada Marková | Letohradské soukromé gymnázium | |
| Jana Marounová | KDF MFF UK | |
| Martina Maršíková | Základní Škola Velké Přílepy | |
| Daniela Martincová | ZŠ a MŠ při FN Motol | 11 ročníku projektu " Vím proč" Cílem příspěvku je představit projekt „ Vím proč“ učitelům fyziky, zvláště jeho metodické, didaktické cíle a možnosti. Ukázat nejlepší videa s fyzikálními pokusy žáků ZŠ a SŠ z celé ČR v uplynulém 11. ročníku soutěžní části projektu. Poděkovat učitelům fyziky a pozvat je ke spolupráci i ve 12. ročníku soutěže.
|
| Pavel Masopust | Západočeská univerzita | Experimenty s plovoucí zemí Podíváme se na pojem plovoucí země jak teoreticky tak experimentálně. Blíže také prozkoumáme bezpečnost práce s transformátory a kapacitní vazbu mezi cívkami transformátoru. Ukážeme též vedení střídavého proudu kapacitou.
|
| Otakar Matouš | SPŠ sdělovací techniky, Panská 3, Praha | |
| Tereza Matvijová | Dvořákovo gymnázium, Kralupy nad Vltavou | |
| David Michálek | ZŠ a MŠ Nymburk, Tyršova 446 | |
| Radka Mlázovská | Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce | |
| Lubomír Musálek | SOŠ a SOU, Nymburk, V Kolonii 1804 | |
| Iveta Nagyová | Gymnázium, České Budějovice, Jírovcova 8 | |
| Jaroslav Nauš | KDF MFF UK | |
| Mária Navarová | ZŠ Jitřní, Praha 4 | |
| Julie Nekola Nováková | Fyzikální ústav AV ČR | 'Fakt zábavnej ústav' otevírá své brány školám Od výjezdů Fyziků do škol a přednášek Fyziky o páté přes exkurze až po vzdělávání prostřednictvím komiksu, pexes, science fiction povídek či tance a divadla, Fyzikální ústav nebo také #FaktZabavnejUstav představí své vzdělávací aktivity pro školy a žáky*ně, zájmové skupiny i širší veřejnost. Nebudou chybět ani praktické ukázky!
|
| Jan Novotný | MU, Katedra fyziky, chemie a OV | |
| Ivana Olivová | ZŠ Loděnice | |
| Renáta Ottová | Gymnázium Nad Alejí | |
| Marie Palánová | SPŠ Jihlava | |
| Stanislav Panoš | Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec, Partyzánská 530 | Kanón z pravítek Na pomůcky nenáročná experimentální úloha Kanón z pravítek pochází ze soutěže Turnaj mladých fyziků. Příspěvek představí, jak si lze vyhrát z tímto jednoduchým experinetem od jeho jednoduchého popisu až po důkladnou analýzu.
|
| Dagmar Panošová | SPŠ technická Jablonec nad Nisou, Belgická 4852, p.o. | |
| Tereza Patlejchová | Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích | Vizualizace proudění kapalin Ukážeme si několik experimentů vizualizujících proudění tekutin. Tyto pokusy mohou pomoci studentům středních škol lépe porozumět obtížně představitelným jevům, jako je laminární a turbulentní proudění, Bernoulliho efekt nebo viskozita. Všechny pokusy jsou proveditelné s běžně dostupnými materiály a pomůckami.
|
| Václav Pazdera | Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 | Par zajímavých nápadů XV. V příspěvku prezentuji pár zajímavých nápadů, na kterých jsem v poslední době pracoval. Většina těchto nápadů vznikla na Heuréce nebo Elixíru (pravidelná setkání učitelů fyziky).
|
| Pavlína Pfeiferová | ZŠ U NEMOCNICE Rumburk | |
| Kateřina Piksová | ZŠ U Obory | |
| Lenka Plachtová | Gymnázium, Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6a | |
| Zdeněk Polák | Jiráskovo gymnázium v Náchodě | |
| Jan Ptáčník | | |
| Jitka Puchmajerová | Gymnázium Litoměřická | |
| Jindřich Pulíček | Gymnázium Dr. Antona Randy, Jablonec nad Nisou, Dr. Randy 4096/13 466 01 Jablonec nad Nisou | |
| Hana Pupikova | Gymnázium Teplice | |
| Daniel Raška | Gymnázium Frýdlant nad Ostravicí | |
| Jaroslav Reichl | SPŠ sdělovací techniky, Panská 3, Praha | Ukázky absolventských prací V příspěvku budou představeny absolventské práce žáků SPŠST Panská, Praha (elektromagnetické dělo, elektrická motokára, raketa, měření Dopplerova jevu, ...). Práce jsou jak konstrukčního, tak experimentálního charakteru.
|
| Kateřina Rosická | MFF UK | Náboj Junior Náboj Junior je již tradiční základoškolskou soutěží v matematice a fyzice. Představíme její fungování a vývoj v posledních letech.
|
| Karolína Růžičková | OA Heroldovy sady | |
| Matěj Ryston | Gymnázium Nový Porg | |
| Světlana Sajdlová | Gymnázium, Pardubice, Mozartova 449 | Soustava slov a jejich fyzikální řešení Co kdyby se fyzika učila jako jazyková hra? Tento příspěvek představuje didaktickou metodu, která mění pohled na výuku fyziky a činí ji atraktivní i pro studenty, kteří s ní dosud bojovali. Jádrem metody je přeměna zdánlivě nesourodých fyzikálních pojmů v logicky ucelené a smysluplné fyzikální výroky. Tato interaktivní a hravá technika nejenže prohlubuje porozumění základním fyzikálním vztahům a zákonům, ale také podněcuje fantazii, rozvíjí jazykovou kompetenci a posiluje kritické myšlení.
|
| Karin Schmögnerová | Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach | Astrofyzika na dosah: Objavujme vesmír digitálnymi nástrojmi Prečo sa žiaci v škole o vesmíre učia tak málo, hoci oň prejavujú prirodzený záujem?
Na výučbu astronómie či astrofyziky nepotrebujete so žiakmi ísť ani do planetária, ani do múzea či na astronautickú výstavu mimo vášho mesta. Vesmír máte totiž na dosah priamo v triede. V príspevku si ukážeme, že žiaci môžu na internete presurfovať celý pozorovateľný vesmír, alebo sa v online aplikácií naučiť orientovať na nočnej oblohe či naplánovať pozorovanie cez ďalekohľad v Austrálii. Možné je už takmer všetko. Je čas otvoriť deťom brány vesmíru priamo v triede!
|
| Jana Schneiderová | Gymnázium Josefa Kainara Hlučín | |
| Marek Scholz | GFP Neratovice | Rok v kůži neposedného učitele Co se za uplynulý rok povedlo a co ne: Co je dobrá a co je špatná fyzikální úloha? Zvládnu naprogramovat interaktivní sbírku a správce fyzikálních úloh? Jakou roli hraje obrázek na tabuli? Co kdyby existovala soutěž jednodušší než olympiáda nebo FyKoS? Zvládneme na gymnáziu vychovávat inženýry? A experiment na závěr.
|
| Marie Snětinová | KDF MFF UK | |
| Jan Spratek | ESERO Česká republika | Stav beztíže na palubě letadla Zero-G 30. března vyvrcholil v České republice unikátní projekt, během kterého 26 žáků ze základních a středních škol zažilo to, co běžně zažívají astronauti na oběžné dráze – stav beztíže. A zažili ho na palubě stejného letadla, ve kterém sami astronauti před letem v kosmické lodi trénují. Co všechno let obnášel? Jak vypadalo výběrové řízení posádky a jaké jsou výhledy do budoucna?
|
| Miroslav Staněk | | |
| Petr Stehlík | PřF JU | Nová maturitní témata z fyziky V příspěvku bude představen nový koncept maturitních témat z fyziky, který byl vyvinut v rámci bakalářské práce na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity. Témata usilují o propojení jednotlivých oblastí fyziky do smysluplných celků vztahujících se k reálnému životu a vedoucích studenty k aplikaci kritického myšlení při analýze fyzikálních jevů. Kromě představení nových témat bude provedeno kvalitativní srovnání této formy maturitní zkoušky se stávajícím standardem, jenž je běžně využíván na většině středních škol v České republice.
|
| Eva Stoicová | Gymnázium Jiřího Gutha Jarkovského, Praha1 | |
| Irena Suttrová | | |
| Jindřiška Svobodová | Masarykova univerzita | Co vlastně „vidíme“ pod mikroskopem? Je to realita, nebo interpretace? I k mikroskopu přistupovat s kritickým myšlením. Při pozorování mikroskopem si mnohé spíše "domýšlíme", co vidíme, než abychom to skutečně pozorovali a analyzovali. Příspěvek ukáže, že přístup s měřením a odhadem je přesně to, co pomáhá oddělit fakta od dohadů.
|
| Jiří Sýkora | MFF UK | Výzvy Fyziklání Online ve věku umělé inteligence V uplynulém ročníku Fyziklání Online znovu potvrdilo svou pozici největší týmové fyzikální soutěže na světě, a to s rekordní účastí přesahující 6300 řešitelů z více než 80 zemí. S rostoucím zájmem však narůstají i organizační výzvy — nejzásadnější z nich představuje detekce a prevence podvádění. Vzhledem k jeho nárůstu a rychlému rozvoji generativní umělé inteligence, jejíž zkušený uživatel již dnes zvládá úlohy vyřešit lépe než průměrný tým středoškoláků, bylo nutné zavést nová opatření, která pomohou zachovat férovost soutěže i její vzdělávací hodnotu. V našem příspěvku si stručně představíme formát akce a následně se podíváme na aktuální potíže, které ji doprovázejí, jak z pohledu organizátorů tak i účastníků.
|
| Jana Szkutová | ZŠ a MŠ Pustiměř | |
| Alice Šabatková | Masarykovo klasické gymnázium, s.r.o Říčany | |
| Václav Šebelík | Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v ČB | Výuka fyziky s aplikací Phyphox Aplikace Phyphox promění běžný chytrý telefon v kapesní vědeckou laboratoř. Umožní studentům i učitelům provádět experimenty z mechaniky, akustiky, optiky či elektromagnetismu s pomocí senzorů v mobilu. V příspěvku budou předvedeny praktické ukázky měření z výše jmenovaných oblastí fyziky.
|
| David Ševčík | MFF UK | Jak vypadá soustředění FYKOSu Fyzikální korespondenční seminář (FYKOS) pořádá pod záštitou MFF UK nejen soutěže, ale pro nejlepší řešitele organizuje i odborné soustředění.., Účastníky zde kromě bohatého edukačního programu čekají táborové hry a především společnost dalších fyzikálních nadšenců. Soustředění je doprovázeno příběhovou legendou, kde se například na letošním jarním soustředění mohli účastníci podívat do světa starověkého Řecka a Říma. Proto je každé soustředění jiné a to nejenom v rozmanitému výběru přednášek. V tomhle příspěvku si krátce představíme FYKOS jako spolek a pak se podíváme na soustředění od začátku organizace až po jeho průběh.
|
| Lenka Ševčíková | SŠPHZ a VOŠ Uh. Hradiště | |
| Marta Šíbová | | |
| Kateřina Šmídová | Gymnázium F. Palackého, Neratovice | |
| Karel Šnajdr | Táborské soukromé gymnázium a ZŠ, s.r.o. | |
| Ivana Špilínková | Gymnázium Český Krumlov | |
| Jana Šváchová | Gymnázium Benešov | |
| Miluše Švehlová | Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce | |
| Jan Tarics | Panevropská univerzita | |
| Magdaléna Tichá | Doctrina - Podještědské gymnázium, s. r. o. | Fyzikální jarmark pro prvňáčky Fyzikální jarmark je akce, na které děti z prvních tříd objevují fyziku. Jarmark je založen na vzájemném vzdělávání starších žáků či studentů, kteří na jarmarku předvádějí pokusy, a prvňáčků, kteří jarmark navštíví. Příspěvek seznamuje s maturitní prací, která podává ucelený návod k úspěšné organizaci fyzikálního jarmarku.
|
| Jiří Tobiáš | VOŠ, G, SPŠ a SOŠ, Praha 2, Podskalská 10 | |
| Stanislava Tomšová | gymnázium | |
| Dana Töpferová | | |
| Hana Trhlíková | ZŠ Sokolov, Křižíkova 1916 | Vesmírná mise - ESA projekty Ukážeme si několik aktivit, které vychází z metodických materiálu ESA, zrealizovaných na naší škole v kroužku Hrátky s fyzikou. Stavba jednoduchých raket, zkoumání podmínek nutných pro život, plánování a realizace měsíční základny. Některé aktivity mohou sloužit jako inspirace do běžných hodin pro učitele ZŠ nebo víceletých gymnázií.
|
| Kateřina Vágnerová | Gymnázium Jaroslava Vrchlického Klatovy; SŠZP Klatovy; KDF MFF UK | Energetická expedice; ESA projekty Nasdílím své zkušenosti ze zapojení celých tříd nižšího gymnázia do projektu Energetická expedice (tercie) a Hack-an-exoplanet a Climate-detectives (kvarta) přímo při výuce fyziky.
|
| Zdeněk Vácha | Gymnázium Teplice | |
| Jiří Válek | ZŠ, Starodubečská 413, Praha 10 - Dubeč | |
| Rita Vémolová | Gymnázium a OA Bučovice | |
| Jan Veselý | Gymnázium Boženy Němcové | |
| Petr Vetiška | GMVV KLAMOVKA, Praha 5 | Jaderná fúze - překlad Překlad Evropských materiálů o Jaderné fúzi. Celkem 5 modulů.
Stručný obsah všech 5ti modulů.
(referuje překladatel)
|
| Barbora Vicianová | Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2 | |
| Vladimír Vícha | Gymnázium Pardubice, Dašická 1083 | Informatika ve fyzice nižšího gymnázia V souvislosti s revizí RVP dochází ke změnám ŠVP a řadu témat, která se vyučovala v informatice, přebírají další předměty. Třeba fyzika. Můj příspěvek představí několik konkrétních aktivit, které vůbec nejsou nové, ale naplňují požadavky na využití informatických dovedností jako je zpracování dat v Excelu, tvorba a analýza grafů, ovládání měřicích systémů, a to i vzdáleného experimentu, stažení naměřených dat, videoanalýza pohybů. Zkušenosti s projektem Czech Rad, pixelovými detektory, vzdálenou laboratoří nebo scintigrafickým lékařským vyšetřením by mohly být zajímavé nejen pro učitele nižšího stupně gymnázia, ale i základních škol.
|
| Vladimír Vochozka | Katedra fyziky, techniky a chemie, PedF JČU | Vizualizace teplotních polí pomocí evapografů Budou představeny dva jednoduché evapografy k vizualizaci teplotního pole pomocí kondenzace vlhkosti v uzavřené nádobě s vodou a průhlednou fólií. Na fólii bude vytvořen teplotní obraz díky ochlazení kovovým tělesem nebo lokálním ohřevem černým výstřižkem osvětleným žárovkou. Výsledné termální obrazy budou ukazovat tepelná rozložení na povrchu fólie. Tyto metody budou využity k zobrazení rozdílů v teplotním poli. Experimenty tak budou založeny na principu kondenzace pro vizualizaci teplotních změn.
|
| Jana Vomáčková | Dvořákovo gymnázium Kralupy n. Vlt. | |
| Šárka Votrubcová | IQLANDIA | |
| Anna Vozárová | VIDA!, Moravian Science Centre Brno | |
| Lubomír Vrátný | SPŠ Jihlava | |
| Renata Výletová | Klvaňovo gymnázium a SZŠ Kyjov | |
| Jitka Vysloužilová | Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích | DIY rádio a reproduktor V příspěvku si ukážeme výrobu vlastního rádia a reproduktoru. Vše je sestavitelné pomocí 3D tisku, měděného drátu, neodymového magnetu a několika dalších běžně dostupných součástek. Obě dva výrobky je možné složit bez potřeby (na)pájení.
|
| Pavla Wegenkittlová | IQLANDIA | Poster: Ze science centra do výuky Výstavka inspirativních pomůcek nejen do výuky fyziky vyrobených "na koleni" i pomocí moderních technologií (3D tisk, laser).Pomůcky si budete moci samozřejmě vyzkoušet.
|
| Petr Zvolánek | Gymnázium, Pardubice, Dašická 1083 | |
| Vojtěch Žák | Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy | Co s (rychlo)varnou konvicí? V příspěvku ukážeme, že kromě intelektuálně celkem nenáročného ohřívání vody na čaj je možné rychlovarnou konvici využít k provádění různých experimentů. Využijeme přitom měřič spotřeby energie, který se hodí do domácnosti, multimetr, teploměr a barometr. Konvice nás možná trochu překvapí, protože není konvice jako konvice ...
Nová učebnice fyziky z Matfyzu klepe na dveře V příspěvku představíme, jaké jsou pokroky v tvorbě nové středoškolské učebnice fyziky, která vzniká na Matfyzu. Krátce představíme poznatky ze zkušebního používání učebnice na několika školách, ukážeme několik konkrétních aktivit, které pro výuku fyziky učebnice nabízí, zjistíme, jaký je předběžný zájem o tuto učebnici mezi vámi, učiteli v auditoriu, a oznámíme očekávané časové výhledy.
|
| Marie Žilavá | Gymnázium Pierra de Coubertina, Tábor | |
| Peter Žilavý | KDF MFF UK | |
| Jakub Žoldák | Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach | Odhaľte fyziku cez displej: Experimenty v Každom vrecku Ako často upozorníte svojich žiakov, aby sa nehrali s mobilom na hodine? Ukážeme si jednoduché experimenty s využitím aplikácií Phyphox a Physics Toolbox Suite, ktoré smartphone premenia na nástroj na spoznávanie sveta.
Ukážeme si aktivity ako spoznať kto má čo v mobile, ako funguje krokomer, vďaka čomu môžeme zmeniť smartphone na volant a hrať pretekárske hry, či sa dá cesta výťahom zmeniť na meranie a tým šikovnejším ukážeme, že sme si pri rovnici matematického kyvadla nevymýšľali. To všetko len s tým, čo máme každý deň vo vrecku - Smartphone.
|