| 11:00 | Registrace |
| 13:00 | Zahájení konference |
| Budu učit - díky Vám! (ocenění pedagogů Nadací Matika Česku a Elixíru do škol) | |
| 13:35 | Změna klimatu – největší párty v historii lidstva, která se pořádně vymkla zvaná přednáška Michala Žáka |
| 14:20 | Akce pro učitele pořádané KFA Michal Žák |
| 14:30 | Akce pro učitele pořádané ÚČJF Jiří Dolejší |
| 14:40 | Kurzy pro neaprobované Vojtěch Žák |
| 14:45 | Kurzy pro učitele - mikrosvět a kvantové technologie Zdeňka Koupilová Na fyziku mikrosvěta se obvykle nahlíží jako na obtížnou partii, ve které je obtížné až nemožné experimentovat či nějak jinak aktivně zapojit do výuky žáky. V příspěvku představím kurzy pro učitele (v rámci DVPP). Cílem těchto kurzů je, aby v nich učitelé načerpali inspiraci, jak témata mikrosvěta pojmout zajímavě a aktivně na ZŠ i SŠ. Zároveň uvedu zkušenosti ze dvou běhů kurzu zaměřeného přímo na kvantové technologie. |
| 15:00 | |
Coffee break | |
| 15:30 | 'Fakt zábavnej ústav' otevírá své brány školám Julie Nekola Nováková, David Hlaváček, Pavla Federičová Od výjezdů Fyziků do škol a přednášek Fyziky o páté přes exkurze až po vzdělávání prostřednictvím komiksu, pexes, science fiction povídek či tance a divadla, Fyzikální ústav nebo také #FaktZabavnejUstav představí své vzdělávací aktivity pro školy a žáky*ně, zájmové skupiny i širší veřejnost. Nebudou chybět ani praktické ukázky! |
| 15:45 | Projekt SUMEC Miroslav Jílek SUMEC (Scientific Ultimate Meeting of Champions) je program, který organizujeme na naší škole třetím rokem pro nadané a motivované žáky v přírodních a technických vědách. Kromě průběžné práce s žáky je hlavní součástí programu podzimní nocování ve škole a jarní třídenní soustředění v přírodě. V příspěvku přiblížíme, jaké aktivity mohou žáci zažít a co dokážou vytvořit během praktických projektů, na kterých během soustředění pracují. |
| 16:00 | Vizualizace proudění kapalin Tereza Patlejchová, Josef Matějovský, Václav Šebelík Ukážeme si několik experimentů vizualizujících proudění tekutin. Tyto pokusy mohou pomoci studentům středních škol lépe porozumět obtížně představitelným jevům, jako je laminární a turbulentní proudění, Bernoulliho efekt nebo viskozita. Všechny pokusy jsou proveditelné s běžně dostupnými materiály a pomůckami. |
| 16:15 | Experimenty s vozíky Vernier Jakub Jermář S využitím soupravy pro mechaniku Vernier DTS-GDX předvedu experimenty demonstrující setrvačnost a rozdíl mezi rovnoměrným a rovnoměrně zrychleným pohybem. Ukážeme si také např. princip airbagu. |
| 16:30 | Co jsem se naučil o volném pádu Pavel Böhm Série experimentů, které pomáhají názorně a jednoduše prozkoumat pohyb padajících těles. |
| 16:45 | Nápady z Elixíru Zdeněk Hubáček Několik námětů na pomůcky do výuky fyzice, které vznikly v průběhu loňské přípravy pro RC Elixíru v Uherském Hradišti a Otrokovicích |
| 17:00 | Par zajímavých nápadů XV. Václav Pazdera V příspěvku prezentuji pár zajímavých nápadů, na kterých jsem v poslední době pracoval. Většina těchto nápadů vznikla na Heuréce nebo Elixíru (pravidelná setkání učitelů fyziky). |
| 17:15 | Odhaľte fyziku cez displej: Experimenty v Každom vrecku Jakub Žoldák Ako často upozorníte svojich žiakov, aby sa nehrali s mobilom na hodine? Ukážeme si jednoduché experimenty s využitím aplikácií Phyphox a Physics Toolbox Suite, ktoré smartphone premenia na nástroj na spoznávanie sveta. Ukážeme si aktivity ako spoznať kto má čo v mobile, ako funguje krokomer, vďaka čomu môžeme zmeniť smartphone na volant a hrať pretekárske hry, či sa dá cesta výťahom zmeniť na meranie a tým šikovnejším ukážeme, že sme si pri rovnici matematického kyvadla nevymýšľali. To všetko len s tým, čo máme každý deň vo vrecku - Smartphone. |
| 17:25 | Interaktivní exponát Objevuj jako Newton s metodikou Jakub Fafílek, Barbora Fafílková Představíme výukový science exponát Objevuj jako Newton, který dětem umožňuje objevovat vztahy pohybu a síly. Krátce představíme i propracovanou metodickou podporu formou gamebooku, který vtahuje do výuky také humanitně orientované žactvo. |
| 17:35 | Nakladatelství PROMETHEUS v roce 2025 Karel Kolář Krátký přehled toho, co nakladatelství PROMETHEUS nabízí pro učitele, co se mění, co zůstává stejné a co jsme dali k dispozici pro účastníky Veletrhu k vyzkoušení/užití. |
| 17:45 |
| 08:30 | Jaderná fúze - překlad Petr Vetiška, Fusenet Překlad Evropských materiálů o Jaderné fúzi. Celkem 5 modulů. Stručný obsah všech 5ti modulů. (referuje překladatel) |
| 08:45 | Nová učebnice fyziky z Matfyzu klepe na dveře Vojtěch Žák, Věra Koudelková, Dana Mandíková, Petr Kolář, Tereza Fürstová V příspěvku představíme, jaké jsou pokroky v tvorbě nové středoškolské učebnice fyziky, která vzniká na Matfyzu. Krátce představíme poznatky ze zkušebního používání učebnice na několika školách, ukážeme několik konkrétních aktivit, které pro výuku fyziky učebnice nabízí, zjistíme, jaký je předběžný zájem o tuto učebnici mezi vámi, učiteli v auditoriu, a oznámíme očekávané časové výhledy. |
| 09:00 | Sluneční kámen vikingských mořeplavců Zdeněk Bochníček Podle legendy používali vikingové islandský vápenec , čirý, chemicky čistý kalcit, k orientaci při svých mořeplavbách, kdy pomocí něho dokázali určit polohu slunce i při zatažené obloze. Podle některých literárních zdrojů byla tato navigace neobyčejně přesná. V příspěvku rozebereme fyzikální princip, na kterém by tato navigace mohla být založena, a pokusíme se posoudit její reálné možnosti. Představíme také moderní variantu slunečního kamene. Jednodušší, mnohem levnější, funkčně lepší, ale ne tak poetickou. |
| 09:15 | Metodické materiály k výuce dalekohledů Filip Hložek Příspěvek představuje tři metodiky k výuce dalekohledů. První se týká základních principů fungování dalekohledů, druhá nabízí návod k výrobě Keplerova dalekohledu a třetí materiál představuje možnosti astrofotografie pomocí mobilních zařízení. |
| 09:25 | Astrofyzika na dosah: Objavujme vesmír digitálnymi nástrojmi Karin Schmögnerová Prečo sa žiaci v škole o vesmíre učia tak málo, hoci oň prejavujú prirodzený záujem? Na výučbu astronómie či astrofyziky nepotrebujete so žiakmi ísť ani do planetária, ani do múzea či na astronautickú výstavu mimo vášho mesta. Vesmír máte totiž na dosah priamo v triede. V príspevku si ukážeme, že žiaci môžu na internete presurfovať celý pozorovateľný vesmír, alebo sa v online aplikácií naučiť orientovať na nočnej oblohe či naplánovať pozorovanie cez ďalekohľad v Austrálii. Možné je už takmer všetko. Je čas otvoriť deťom brány vesmíru priamo v triede! |
| 09:35 | Stav beztíže na palubě letadla Zero-G Jan Spratek 30. března vyvrcholil v České republice unikátní projekt, během kterého 26 žáků ze základních a středních škol zažilo to, co běžně zažívají astronauti na oběžné dráze – stav beztíže. A zažili ho na palubě stejného letadla, ve kterém sami astronauti před letem v kosmické lodi trénují. Co všechno let obnášel? Jak vypadalo výběrové řízení posádky a jaké jsou výhledy do budoucna? |
| 09:50 | Energetická expedice; ESA projekty Kateřina Vágnerová Nasdílím své zkušenosti ze zapojení celých tříd nižšího gymnázia do projektu Energetická expedice (tercie) a Hack-an-exoplanet a Climate-detectives (kvarta) přímo při výuce fyziky. |
| 10:05 | Vesmírná mise - ESA projekty Hana Trhlíková Ukážeme si několik aktivit, které vychází z metodických materiálu ESA, zrealizovaných na naší škole v kroužku Hrátky s fyzikou. Stavba jednoduchých raket, zkoumání podmínek nutných pro život, plánování a realizace měsíční základny. Některé aktivity mohou sloužit jako inspirace do běžných hodin pro učitele ZŠ nebo víceletých gymnázií. |
| 10:10 | |
Coffee break | |
| 10:40 | Elektrostatické pokusy, které zvoní, aneb když klasické školní pokusy trochu zamotáme. Pavel Konečný V příspěvku předvedeme několik tradičních elektrostatických pokusů s běžnými školními pomůckami, jako je například elektrostatický zvoneček nebo školní elektroskop – ovšem v trochu neobvyklých úpravách. Ukážeme, že i jednoduché modifikace mohou vést k překvapivým jevům, se kterými si občas neví rady ani umělá inteligence. A na rozdíl od elektrostatické tradice taky něco změříme. |
| 10:55 | Pokusy s elektromagnetickým polem Libor Koníček V příspěvku budou uvedeny kvantitativní experimenty s nízkofrekvenčními zdroji elektromagnetického pole. Pokusíme se měřit pole indukčního vařiče, bezdrátové nabíječky a spínaných zdrojů. |
| 11:10 | Bližší pohled na motorek s pár závity Leoš Dvořák Příspěvek bude věnován známému jednoduchému elektromotorku s několika závity, kde osa ze smaltovaného drátu je zčásti oškrábána, takže funguje jako „komutátor“ přerušující proud. Všimneme si některých detailů, které se v jednoduchých návodech obvykle neprobírají; například s pomocí teorie i měření zkusíme zjistit, zda je lepší větší či menší počet závitů nebo jak malý proud stačí, aby se motorek otáčel. (A zamyslíme se i nad tím, jak je možné, že se v některých článcích tvrdí, že tento motorek funguje, i když jsou oba konce osy oškrábány úplně…) |
| 11:25 | Experimenty s plovoucí zemí Pavel Masopust, Jiří Kohout Podíváme se na pojem plovoucí země jak teoreticky tak experimentálně. Blíže také prozkoumáme bezpečnost práce s transformátory a kapacitní vazbu mezi cívkami transformátoru. Ukážeme též vedení střídavého proudu kapacitou. |
| 11:35 | DIY rádio a reproduktor Jitka Vysloužilová, Václav Šebelík V příspěvku si ukážeme výrobu vlastního rádia a reproduktoru. Vše je sestavitelné pomocí 3D tisku, měděného drátu, neodymového magnetu a několika dalších běžně dostupných součástek. Obě dva výrobky je možné složit bez potřeby (na)pájení. |
| 11:45 | Modely elektrického obvodu z 3D tiskárny Daniel Eret Příspěvek představí několik možností tvorby modelů elektrického obvodu na míru pomocí 3D tiskárny. Zahrnuty budou jak žákovské stavebnice, tak demonstrační sady. V neposlední řadě se přípěvek bude věnovat i 3D tisknutým modelům elektrického obvodu, které využívají vodní či mechanické analogie. |
| 11:55 | Nikdy není moc brzy začít s fyzikou Jitka Houfková Mnohé pokusy, které používáme ve fyzice na základní i střední škole, mohou být uzpůsobeny pro menší děti a pomoci rozvíjet dětskou zvídavost a porozumění základním fyzikálním principům již v raném věku. |
| 12:10 | Fyzikální jarmark pro prvňáčky Magdaléna Tichá, Vladimíra Erhartová Fyzikální jarmark je akce, na které děti z prvních tříd objevují fyziku. Jarmark je založen na vzájemném vzdělávání starších žáků či studentů, kteří na jarmarku předvádějí pokusy, a prvňáčků, kteří jarmark navštíví. Příspěvek seznamuje s maturitní prací, která podává ucelený návod k úspěšné organizaci fyzikálního jarmarku. |
| 12:20 | Nová maturitní témata z fyziky Petr Stehlík, Václav Šlouf V příspěvku bude představen nový koncept maturitních témat z fyziky, který byl vyvinut v rámci bakalářské práce na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity. Témata usilují o propojení jednotlivých oblastí fyziky do smysluplných celků vztahujících se k reálnému životu a vedoucích studenty k aplikaci kritického myšlení při analýze fyzikálních jevů. Kromě představení nových témat bude provedeno kvalitativní srovnání této formy maturitní zkoušky se stávajícím standardem, jenž je běžně využíván na většině středních škol v České republice. |
| 12:30 | |
Oběd | |
| 14:00 | Co vlastně „vidíme“ pod mikroskopem? Je to realita, nebo interpretace? Jindřiška Svobodová, Jan Novotný I k mikroskopu přistupovat s kritickým myšlením. Při pozorování mikroskopem si mnohé spíše "domýšlíme", co vidíme, než abychom to skutečně pozorovali a analyzovali. Příspěvek ukáže, že přístup s měřením a odhadem je přesně to, co pomáhá oddělit fakta od dohadů. |
| 14:15 | Časová osa událostí v mikrosvětě Zdeňka Koupilová, Klára Kozáková Žáci mají často velmi zkreslené či neurčité představy o tom, co se dělo ve společnosti v dané době. S tím jim velmi dobře může pomoci si vizualizovat události z 20. století, jak ze společnosti, techniky, kultury, ale i právě fyziky mikrosvěta. Příspěvek představí nově vytvoření karty a doprovodný text, který je nově učitelům k dispozici. |
| 14:20 | Elektronické sbírky (...řešených úloh a fyzikálních pokusů) Petr Kácovský, Zdeňka Koupilová, Marie Snětinová, Dana Mandíková V příspěvku představíme dvě elektronické sbírky vyvíjené na KDF MFF UK, konkrétně Sbírku řešených úloh z fyziky a Sbírku fyzikálních pokusů, a jejich aktuální rozšíření. |
| 14:25 | AI při práci učitele Vít Boček AI (konkrétně chatboti typu ChatGPT) mohou zjednodušit a zkvalitnit práci učitele, ať už jde o přípravy, samotnou výuku, nebo administrativní práci. Ukážeme si několik konkrétních způsobů takovéhoto využití. |
| 14:35 | Využití AI k programování fyzikálních her a hříček Pavel Böhm Rád bych ukázal několik fyzikálních her a hříček, které se mi podařilo naprogramovat s využitím AI, ačkoliv sám nejsem profesionální programátor. Zájemcům během posterové sekce rád podrobněji ukážu, jak se AI k programování dá jednoduše využít, aniž by se člověk musel přehrabovat v programovém kódu nebo mu kdovíjak rozumět. |
| 14:40 | představení posterů |
| 15:00 | |
Posterová sekce | |
| 15:45 | |
Coffee break | |
| 16:15 | Informatika ve fyzice nižšího gymnázia Vladimír Vícha V souvislosti s revizí RVP dochází ke změnám ŠVP a řadu témat, která se vyučovala v informatice, přebírají další předměty. Třeba fyzika. Můj příspěvek představí několik konkrétních aktivit, které vůbec nejsou nové, ale naplňují požadavky na využití informatických dovedností jako je zpracování dat v Excelu, tvorba a analýza grafů, ovládání měřicích systémů, a to i vzdáleného experimentu, stažení naměřených dat, videoanalýza pohybů. Zkušenosti s projektem Czech Rad, pixelovými detektory, vzdálenou laboratoří nebo scintigrafickým lékařským vyšetřením by mohly být zajímavé nejen pro učitele nižšího stupně gymnázia, ale i základních škol. |
| 16:30 | Laťky jako netradiční pomůcka při výuce mechaniky Zdeněk Drozd, Jitka Houfková Výuku mechaniky je možné oživit velkým množstvím experimentů s poměrně levnými a dostupnými pomůckami. V našem příspěvku ukážeme několik námětů na „akční“ experimenty s dřevěnými laťkami. Zaměříme se na demonstraci důsledků 2. Newtonova zákona. Experimenty, které předvedeme a následně popíšeme v konferenčním sborníku, řadu let předvádíme v rámci našeho pásma pokusů pro střední školy, kde pravidelně budí zájem studentů i jejich učitelů. |
| 16:45 | Kanón z pravítek Stanislav Panoš, Hynek Němec Na pomůcky nenáročná experimentální úloha Kanón z pravítek pochází ze soutěže Turnaj mladých fyziků. Příspěvek představí, jak si lze vyhrát z tímto jednoduchým experinetem od jeho jednoduchého popisu až po důkladnou analýzu. |
| 17:00 | Fyzika s ethanolovou raketou Pavlína Hejsková, Martin Slavík Příspěvek se věnuje zkoumání dynamiky činnosti ethanolové rakety (Whoosh bottle) pomocí siloměrné plošiny Vernier. Tento systém umožňuje detailní záznam síly v čase a poskytuje tak cenná data pro analýzu průběhu spalování. Experiment je motivační vzhledem k vizuálním i zvukovým efektům a zároveň nabízí prostor pro bádání žáků nebo studentů s další diferenciací podle jejich úrovně i další rozšíření např. o analýzu zpomaleného videa a vlastní pozorování. V chemii je pak možné zkoumat souvislost struktury různých alkoholů s rychlostí reakce. |
| 17:15 | Výuka fyziky s aplikací Phyphox Václav Šebelík Aplikace Phyphox promění běžný chytrý telefon v kapesní vědeckou laboratoř. Umožní studentům i učitelům provádět experimenty z mechaniky, akustiky, optiky či elektromagnetismu s pomocí senzorů v mobilu. V příspěvku budou předvedeny praktické ukázky měření z výše jmenovaných oblastí fyziky. |
| 17:30 | Experimenty s plošným siloměrem Jakub Jermář Pomocí plošného siloměru lze názorně ukázat fyzikální principy, jako je zákon akce a reakce, setrvačná síla při zrychlování či rozdíl mezi pružnou a nepružnou srážkou. Ve vystoupení předvedu několik jednoduchých experimentů, které tyto jevy demonstrují. |
| 17:45 | |
| 19:00 | |
Společenský večer | |
| 22:00 |
| 08:30 | Výzvy Fyziklání Online ve věku umělé inteligence Jiří Sýkora, Monika Drexlerová V uplynulém ročníku Fyziklání Online znovu potvrdilo svou pozici největší týmové fyzikální soutěže na světě, a to s rekordní účastí přesahující 6300 řešitelů z více než 80 zemí. S rostoucím zájmem však narůstají i organizační výzvy — nejzásadnější z nich představuje detekce a prevence podvádění. Vzhledem k jeho nárůstu a rychlému rozvoji generativní umělé inteligence, jejíž zkušený uživatel již dnes zvládá úlohy vyřešit lépe než průměrný tým středoškoláků, bylo nutné zavést nová opatření, která pomohou zachovat férovost soutěže i její vzdělávací hodnotu. V našem příspěvku si stručně představíme formát akce a následně se podíváme na aktuální potíže, které ji doprovázejí, jak z pohledu organizátorů tak i účastníků. |
| 08:40 | Jak vypadá soustředění FYKOSu David Ševčík Fyzikální korespondenční seminář (FYKOS) pořádá pod záštitou MFF UK nejen soutěže, ale pro nejlepší řešitele organizuje i odborné soustředění.., Účastníky zde kromě bohatého edukačního programu čekají táborové hry a především společnost dalších fyzikálních nadšenců. Soustředění je doprovázeno příběhovou legendou, kde se například na letošním jarním soustředění mohli účastníci podívat do světa starověkého Řecka a Říma. Proto je každé soustředění jiné a to nejenom v rozmanitému výběru přednášek. V tomhle příspěvku si krátce představíme FYKOS jako spolek a pak se podíváme na soustředění od začátku organizace až po jeho průběh. |
| 08:50 | Náboj Junior Kateřina Rosická Náboj Junior je již tradiční základoškolskou soutěží v matematice a fyzice. Představíme její fungování a vývoj v posledních letech. |
| korespondenční seminář Výfuk Lukáš Linhart Výfuk je fyzikální korespondenční seminář pro žáky druhého stupně základních škol. Kromě samotné soutěže pořádáme také akce pro řešitele a spolupořádáme Náboj Junior. Navíc můžeme leccos nabídnout i učitelům, za 14 let existence jsme totiž publikovali velké množství zajímavých příkladů a krátkých naučných textů. | |
| 09:00 | Přehled vzdálených experimentů na platformě ISES a Arduino František Lustig Příspěvek je úplným přehledem vzdálených experimentů provozovaných na platformě ISES a Arduino. Na jednom místě soustředí všechny funkční vzdálené experimenty, odkáže na tři nejdůležitější rozcestníky ises.info (https://www.ises.info/index.php/cs/), eEdu.eu (https://www.eedu.eu/) na MFF-UK Praha, vzdálené experimenty na UJEP Ústí nad Labem (https://www.physics.ujep.cz/cs/vzdalene-experimenty/) a vzdálené experimenty s Arduinem na Škoda Auto Vysoká škola Mladá Boleslav (http://remotelab.savs.cz). Příspěvek bude ryze praktický, během příspěvku aktivně vyzkoušíme všechny vzdálené experimenty. V příspěvku budou všechny on-line odkazy k okamžitému vyzkoušení jakéhokoliv vzdáleného experimentu. U vzdáleného experimentu Elektromagnetická indukce navíc ukážeme nové zajímavé pracovní úkoly pro ZŠ, SŠ i VŠ (včetně využití AI). |
| 09:15 | 11 ročníku projektu " Vím proč" Daniela Martincová Cílem příspěvku je představit projekt „ Vím proč“ učitelům fyziky, zvláště jeho metodické, didaktické cíle a možnosti. Ukázat nejlepší videa s fyzikálními pokusy žáků ZŠ a SŠ z celé ČR v uplynulém 11. ročníku soutěžní části projektu. Poděkovat učitelům fyziky a pozvat je ke spolupráci i ve 12. ročníku soutěže. |
| 09:30 | Rok v kůži neposedného učitele Marek Scholz Co se za uplynulý rok povedlo a co ne: Co je dobrá a co je špatná fyzikální úloha? Zvládnu naprogramovat interaktivní sbírku a správce fyzikálních úloh? Jakou roli hraje obrázek na tabuli? Co kdyby existovala soutěž jednodušší než olympiáda nebo FyKoS? Zvládneme na gymnáziu vychovávat inženýry? A experiment na závěr. |
| 09:45 | Vzdělávací aktivity o deterministickém chaosu z VIDA! Adam Blahák V příspěvku představím výběr jednoduchých, ale vizuálně atraktivních experimentů, které slouží k přiblížení principů deterministického chaosu studentům. Z těsta si upečeme chaotické krekry, podíváme se na chaotické chování kuliček v pinballu, odrazíme laser v zrcadlovém bludišti nebo si popíšeme rozdíl mezi pohybem jednoduchého a dvojitého kyvadla. Každý z experimentů je součástí širšího výukového rámce postaveného na příběhové hře – zkoušce na fiktivní univerzitě chaosu. Cílem je nejen přiblížit fyzikální podstatu chaosu, ale primárně motivovat studenty k hlubšímu zájmu o moderní fyziku a její reálné dopady. |
| 09:55 | Soustava slov a jejich fyzikální řešení Světlana Sajdlová Co kdyby se fyzika učila jako jazyková hra? Tento příspěvek představuje didaktickou metodu, která mění pohled na výuku fyziky a činí ji atraktivní i pro studenty, kteří s ní dosud bojovali. Jádrem metody je přeměna zdánlivě nesourodých fyzikálních pojmů v logicky ucelené a smysluplné fyzikální výroky. Tato interaktivní a hravá technika nejenže prohlubuje porozumění základním fyzikálním vztahům a zákonům, ale také podněcuje fantazii, rozvíjí jazykovou kompetenci a posiluje kritické myšlení. |
| 10:00 | |
Coffee break | |
| 10:30 | Co s (rychlo)varnou konvicí? Vojtěch Žák V příspěvku ukážeme, že kromě intelektuálně celkem nenáročného ohřívání vody na čaj je možné rychlovarnou konvici využít k provádění různých experimentů. Využijeme přitom měřič spotřeby energie, který se hodí do domácnosti, multimetr, teploměr a barometr. Konvice nás možná trochu překvapí, protože není konvice jako konvice ... |
| 10:40 | Vizualizace teplotních polí pomocí evapografů Vladimír Vochozka Budou představeny dva jednoduché evapografy k vizualizaci teplotního pole pomocí kondenzace vlhkosti v uzavřené nádobě s vodou a průhlednou fólií. Na fólii bude vytvořen teplotní obraz díky ochlazení kovovým tělesem nebo lokálním ohřevem černým výstřižkem osvětleným žárovkou. Výsledné termální obrazy budou ukazovat tepelná rozložení na povrchu fólie. Tyto metody budou využity k zobrazení rozdílů v teplotním poli. Experimenty tak budou založeny na principu kondenzace pro vizualizaci teplotních změn. |
| 10:50 | Experimenty s bodovým teploměrem Pavel Böhm Pro některé experimenty není možné použít tyčový teploměr, protože reaguje příliš pomalu. Bodový teploměr umožňuje zkoumat jevy, které jsou u tyčového teploměru pod jeho rozlišovací schopnosti. Na takové experimenty se ve vystoupení zaměřím. |
| 11:00 | Flettnerův rotor: Od teorie k experimentům s prouděním Zdeňka Kielbusová V rámci příspěvku si představíme Flettnerův rotor. Prozkoumáme nejen jeho fascinující historii a princip fungování, ale především si představíme jednoduché konstrukce autíček a lodí, které si žáci a studenti mohou sami postavit, a skrze ně prakticky experimentovat s vlivem rotace na pohyb ve vzduchu i ve vodě. |
| 11:10 | Multisenzorická výuka jako cesta k porozumění fyzice Pavlína Hejsková Multisenzorická výuka fyziky otevírá nové možnosti pro rozvoj porozumění, motivaci a aktivní zapojení všech žáků – včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami. Článek představuje principy multisenzorického přístupu a ukazuje, jak lze fyzikální jevy žákům zprostředkovat prostřednictvím zraku, sluchu, hmatu i pohybu. Na konkrétních příkladech z výuky demonstruje praktické úpravy experimentů a pracovních činností pro žáky. Důraz je kladen na dostupné pomůcky, strukturované aktivity a možnost individuálního přizpůsobení. Cílem je nabídnout inspiraci, jak může být fyzika zajímavá, srozumitelná a přístupná skutečně pro každého. |
| 11:25 | Ukázky absolventských prací Jaroslav Reichl, Otakar Matouš V příspěvku budou představeny absolventské práce žáků SPŠST Panská, Praha (elektromagnetické dělo, elektrická motokára, raketa, měření Dopplerova jevu, ...). Práce jsou jak konstrukčního, tak experimentálního charakteru. |
| 11:50 | Několik projektů z tábora Lydia Ceháková V příspěvku budou představeny vybrané projekty, na kterých pracovali v rámci odborného programu účastníci Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá KDF MFF UK Praha. Náměty mohou být využity na samostatnou práci žáků, projektovou výuku, ... jak na základní, tak i střední škole. |
| 12:05 |