V příspěvku jsou popsány nejzajímavější projekty zpracované účastníky Soustředění mladých fyziků a matematiků v Nekoři v Orlických horách. Jedná se o projekty: Přechlazené kapaliny, Detektory záření, Malé síly a levitace, Fyzikální fotografie a Kreslení světlem a Jak inteligentně počítat velká množství.
Příspěvek je určen pro učitele, kteří hledají náměty pro samostatnou výzkumnou činnost žáků. V příspěvku ukazuji, že i s velmi jednoduchými a snadno dostupnými pomůckami lze zkoumat takové vlastnosti věcí, které nemůžeme přímo vnímat svými smysly.
V článku jsou uvedeny různé typy radioaktivních zářičů a detektorů vhodných pro experimenty na střední škole. Je popsána detekce na film, ionizační a jiskrová komora. Jsou uvedeny příklady konkrétních laboratorních prací s radioaktivním zářením.
Částicová kamera MX-10 může po doplnění konvertorem sloužit také k detekci neutronů. Článek se zabývá právě experimenty s neutrony, které mají přímý vztah např. k řízení jaderných reaktorů.
MX-10 je unikátní detektor radioaktivity, který může sloužit jako radiační kamera s výstupem na dataprojektor (pro demonstrační pokusy), nebo s výstupem na monitor notebooku (laboratorní práce studentů). V příspěvku je popsána zkušenost s využitím detektoru k vizualizaci radioaktivity ve cvičení z fyziky v sekundě osmiletého Gymnázia Pardubice Dašická.
Polovodičový detektor Medipix/Timepix je unikátní detekční systémem ionizujícího záření vyvinutý v CERNu.V letošním roce začal být detektor s označením MX-10 včetně software a příslušenství k demonstracím vyráběn a distribuován českou firmou. V našem příspěvku předvedeme několik pokusů vhodných pro střední, ale i základní školy, ukazujících novou kvalitu v zobrazení a vyhodnocení ionizujícího záření.
Příspěvek představuje nový demonstrační zdroj gama záření DZZ GAMA 300 kBq určený pro provádění efektních a průkazných demonstračních experimentů ve výuce fyziky. Zamýšlí se také nad otázkou detekce záření gama pomocí detektoru s Geiger-Müllerovou trubicí ze soupravy Gamabeta a také nad otázkou vlivu pozadí na interpretaci výsledků ze školních měření.