Řemínky a řetězy slouží k přenosu síly, ale také například jako řezné nástroje v řetězových pilách. Tento příspěvek se zabývá některými aspekty chování řemínků a řetízků, které jsou uchopitelné středoškolským fyzikálním aparátem a pokusí se nabídnout jiný, doplňkový výklad podstaty příčného vlnění na struně.
Jednoduchý parní stroj pro demonstrační účely je v nabídce většiny firem zabývajících se výrobou didaktických pomůcek. Cena k datu 2012 odpovídá zhruba dvojnásobku ceny běžného notebooku. Jak se dá sestavit, si zde ukážeme.
V příspěvku je popsán a základně vysvětlen Leydenfrostův jev. V další části je popsán experiment, při kterém Leydenfrostův jev ochrání kůži před spálením při mžikovém ponoru ruky do taveniny o teplotě několik set stupňů Celsia.
V příspěvku je popsána aparatura, která byla zkonstruována s cílem demonstrovat a porovnat Magnusův jen s jinými způsoby ovlivnění mezní vrstvy, jako je odsávání, nebo strukturou povrchu, tzv. turbulátorem.
Tato práce se zabývá využitím reverzních teplocitlivých fólií pro detekci změn teploty v experimentech s adiabatickou kompresí či expanzí plynu. Také je zde demonstrace 3. Newtonova zákona akce a reakce v mechanice tekutin.
Nejefektnější demonstrace stojatého vlnění v plynu a možná jedna z nejefektnějších demonstrací ve fyzice vůbec, je stojaté vlnění na Rubensově trubici. Poněkud méně experimentálně náročná, ale také méně efektní, je demonstrace stojatého vlnění pomocí Kundtovy trubice. Kundtova trubice zobrazuje stojaté vlnění „otiskem“ kmitajícího vzduchu do vhodného granulárního materiálu, Rubensova trubice zobrazuje akustický tlak pomocí plamínků hořícího plynu unikajícího z řady malých otvorů podél trubice. V obou případech mohou zvídavější žáci objevit jevy, jejichž interpretace není jednoduchá a které byly svého času předmětem diskuse známých fyziků v odborných časopisech. S postupem doby se na závěry tehdejší diskuse, zdá se, poněkud zapomnělo a příslušné práce jsou málo citovány. Cílem článku je tuto oblast připomenout a doplnit o některé experimentální zkušenosti autora.
Cílem navrhovaného experimentu bylo ukázat rozdíl mezi statickou pevností materiálu a schopností absorbovat energii při dynamickém namáhání. Dalším cílem bylo postavit jednoduché zařízení umožňující měření creepu při maximální jednoduchosti a dostupnosti komponent.